Beursconcept Tekst Christophe Landuyt Beeld BFE beleving B-DECOoh! zet in op Echt nieuwe collecties in plaats van spullen die eerder te zien waren. Focus op wooncultuur. Meer belevingswaarde voor de bezoeker… Het zijn slechts enkele krachtlijnen van het nieuwe format ‘B-DECOoh! Open Door Days’. Geen vier dagen, maar drie. Geen maatstands, maar standaardmodules. D e beurs ‘B-DECOoh! Open Door Days’ is de opvolger van de interieurvakbeurs DECOoh!. Het nieuwe concept beleeft van 2 tot en met 4 september zijn première. Directeur David Boon van Brussels Fairs & Exhibitions ((BFE) zette alle zeilen bij om het nieuwe beursconcept weerklank te doen vinden en met het verleden te breken. Woelige vergadering Op 23 maart werd een selectie exposanten uitgenodigd op het hoofdkwartier van Brussels Fairs & Exhibitions om kennis te maken met het nieuwe format. Het werd een woelige vergadering met overtuigde voorstanders en verbeten tegenstanders. Daartussen laveerde het organisatieteam van BFE, overtuigd van de goede zaak, maar toch ook met een paar open vragen richting exposanten. David Boon: “Het is een beetje typerend voor DECOoh! dat er bijna evenveel meningen als exposanten zijn. Een aantal bedrijven heeft een schitterend uitgewerkte showroom, inclusief hospitality en catering met alles erop en eraan. Die bedrijven maken er een erezaak van klanten een halve dag in de watten te leggen. Anderen hebben helemaal niks om klanten te onthalen of collecties te tonen; ze gaan mee de wagen in en zijn twee keer per jaar op de beurs te zien.” Halve wereld “Een aantal bedrijven heeft een uitgebreid salesteam en een volgroeide marketingafdeling”, gaat Boon verder. “In andere bedrijven is het de eigenaar-zaakvoerder die alles regelt. Een aantal bedrijven trekt van de ene vakbeurs naar de andere en reist de halve wereld af, anderen beperken zich tot één of twee edities van DECOoh!. Sommigen willen een datum vóór de grote internationale vakbeurzen, anderen willen een datum erna en weer anderen er ergens tussenin. Sommigen willen een beurs van een enkele dag, anderen willen een 042 beurs die een week duurt. Puur mathematisch zou je voor al die parameters de grootste gemene deler kunnen zoeken, maar als organisator helpt dat je geen stap verder: niemand krijgt wat hij gevraagd heeft en het is zeker geen garantie om een goed evenement neer te zetten. En dus moet je, met milde dwang, een format neerzetten waar niet op af te pingelen valt.” Krimp De krimp die DECOoh! al bijna twee decennia teistert kan niet los worden gezien van ontwikkelingen in de markt. De komst en de voortdurende expansie van grote retailers als Ikea, Blokker, Habitat en andere Leenbakkers zetten de zelfstandige winkeliers in het segment klein meubilair en decoratie-artikelen onder druk. Het aantal verkooppunten slinkt dan ook voortdurend. De klassieke bloemist ziet steeds meer boeketten van hand tot hand gaan via andere circuits. Ook het giftware segment werd op kousenvoeten door de grootdistributie geassimileerd. En dan hebben we het nog niet eens over e-commerce gehad. Trekken & sleuren “Naast de informele bevraging van exposanten die we tijdens en onmiddellijk na elke editie organiseren, hebben we in het verleden ook een paar keer een grondiger en diepgaander enquête gehouden bij alle exposanten”, aldus Boon. “Alle haalbare en zinvolle suggesties die daaruit voortkwamen, hebben we de afgelopen jaren geïmplementeerd: een innovatiewedstrijd, mood boards door toonaangevende stijlgoeroes, polls voor het meest verkoopbare product, een Inspirations Square, themadecoraties door meesterbloembinders, modeshows, wedstrijden voor scholen… Maar al die inspanningen hebben niet het gewenste resultaat opgeleverd. Lovende stukken in de vakpers, dat wel. Maar niet meer bezoekers en ook niet - wat misschien nóg Pagina 41

Pagina 43

Scoor meer met een online shop in uw weekbladen. Velen gingen u voor en publiceerden tijdschriften online.

Expovisie zomer 2012 Lees publicatie 3Home


You need flash player to view this online publication