Column Christophe beurzenvak. Deze keer: deskundige kent hij alle ins en outs van het dacteur van Expovisie in België. Als beursChristophe Landuyt is hoofdreHet scheermes van Ockham LANDUYT B estaat er al een midlifecrisisbeurs? Het is het enige aspect van menselijke existentie dat niet door een beursformat gedekt wordt. Tot die conclusie waren we althans onder vakbroeders gekomen, na een denkoefening aan de toog van een cateringpunt in een rustige hal van een rustige beurs. Geboren worden? Check! Trouwen? Check! Sterven? Check! Werken? Check! Niksen? Check! Veranderen van werk? Check. Thuis iets doen? Check! Ver weg (n)iets doen? Check… De vrije concurrentie In sommige sectoren is het aanbod groter dan de vraag. Dat is niet onlogisch: beurzen leven bij de gratie van de vrije concurrentie en dus beconcurreren ze ook elkaar. Die concurrentie kan op zich knap lastig zijn, maar ze zorgt er wel voor dat het aanbod an sich voortdurend beter wordt. Ruim duizend jaar geleden kon iedereen die handel drijft één keer per jaar op een paar plekken in Europa terecht om geïnteresseerde kopers te vinden. Wolververs stonden er naast leerlooiers, koperslagers, zijdehandelaars, graantelers, bouwmeesters, zoutzieders, predikers en lichtekooien. Vandaag gaat het er wat gespecialiseerder en professioneler aan toe. We hoeven ons plekje in de schaduw van een domkerk niet langer te delen met andere exposanten met volslagen andere activiteiten. De mensen die langskomen hebben op de een of andere manier iets met onze eigen branche te maken. En een enkele nar niet te na gesproken, gaat het er toch wel zakelijk aan toe. Té zakelijk, hoor ik af en toe iemand verzuchten… Het scheermes van Ockham Laten we het scheermes van Ockham nemen en het fenomeen vakbeurs uitbenen tot op zijn essentie. Wat houden we over? Een zakelijke transactie of een feestje? Uit het succes van de no-nonsense formats die als paddenstoelen uit de grond schieten, zouden we kunnen afleiden dat zakelijke overwegingen primeren. En vanuit het perspectief van de exposant is dat ook zo! Vanuit het perspectief van de bezoeker ziet het plaatje er enigszins anders uit. Natuurlijk gaat de vakbezoeker achter informatie aan en natuurlijk polst hij her en der naar interessante synergieën. Maar hij of zij laat zich ook graag een beetje vertier welgevallen. Een (vak)beurs bezoeken is doorgaans net iets leuker dan een catalogus doorbladeren of een website uitpluizen. Er komt heel wat gedoe aan te pas, maar dat wordt goedgemaakt door die paar momenten dat je een glimlach op de mond hebt, stomverbaasd bent en je gedwee laat meeslepen door de animatie die voor je werd uitgedokterd. Een roedel olifanten Het onderzoek van Karoline Wiegerink naar het gedrag van vakbeursbezoekers is meer dan tien jaar oud. Misschien is het tijd om het nog eens over te doen. Niet omdat ik verwacht dat daar spectaculaire nieuwe bevindingen uit voort zullen komen, wel omdat het hernieuwde aandacht kan vestigen op een concept dat voor het voordelig exploiteren van (vak)beurzen even essentieel is als de dieselmotor voor vrachtvervoer: belevingswaarde. Ik hou niet van concepten – ik hou zelfs niet van het woord concept – dus het gaat hier over: met welke verhalen gaat een beursbezoeker naar huis nadat hij een paar uur op een beurs heeft rondgelopen? Wat vertelt die man of vrouw als hij of zij ’s avonds thuiskomt? ‘Ik ben naar Utrecht geweest en…’ Het hoeft niet over een roedel olifanten en een stel Braziliaanse sambadanseressen te gaan. Het kan ook iets heel kleins zijn. ‘Ik ben naar Utrecht geweest en daar vroeg iemand “Mag ik u raken?”’ ‘Ik ben naar Brussel geweest en ik heb daar halal gehaktbal geproefd.’ ‘Ik ben naar Rotterdam geweest en ik heb daar die nieuwe Google-bril op gehad.’ ‘Ik ben naar Gorinchem geweest en heb daar een snel hardende lak mogen testen met een sloophamer.’ Beurzen afschuimen Het gebeurt te vaak dat ik na een dag beurzen afschuimen thuis kom met een zak vol folders, brochures, pennen en pepermuntjes, maar zonder ook maar één verhaal(tje). Dat zou ik liever andersom zien… s “ Laten we het fenomeen vakbeurs uitbenen tot op zijn essentie. Wat houden we over?" 041 Pagina 40

Pagina 42

Interactieve digitale whitepaper, deze artikel of relatiemagazine is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online bladerbaar publiceren van online relatiemagazines.

Expovisie zomer 2012 Lees publicatie 3Home


You need flash player to view this online publication