“ Het belangrijkste manco van DECOoh! was het gebrek aan beleveniswaarde” te beleven valt, de exposanten omdat ze goede zaken doen. Om dat laatste te bereiken, hebben we een aantal maatregelen voorzien die de kooplust moeten bevorderen. Elke bezoeker krijgt een chequeboekje waarin per exposant één product extra in de kijker wordt gezet. Het staat iedereen vrij zijn standmodule net zo vol te zetten als ze zelf willen, maar één artikel wordt extra op een voetstuk gezet. Voor de bezoekers wordt het op die manier een ontdekkingstocht. Bovendien krijgt elke op de beurs geplaatste bestelling een unieke code; op zondag en maandag worden prijzen verloot onder de kopers. Om de beleveniswaarde voor de bezoeker op te krikken, concentreren we alle animatie in één evenementenhal. Daar is een podium, een catwalk, een geluidsinstallatie, demonstratiepleintjes… We rekenen erop dat de exposanten het programma mee helpen invullen, zodat er op elk moment van de dag iets te beleven valt. Traditioneel vallen bij ons publiek de bloemschikdemonstraties erg in de smaak, maar exposanten kunnen veel verder gaan dan dat. Ik weet dat een aantal deelnemers hard aan het nadenken is over hoe ze in de evenementenhal wat leven in de brouwerij kunnen brengen.” ■ David Boon, directeur Brussels Fairs & Exhibitions. belangrijker is - meer animo bij de exposanten om er echt een feestje van te maken. We moesten telkens opnieuw trekken en sleuren om exposanten mee te krijgen in ons verhaal. Sméken om een product in te sturen voor de Innovation awards… ‘Bouwen jullie maar een feestje, wij gaan ondertussen bestelbonnen schrijven’ was zo’n beetje de mentaliteit bij een groot deel van de exposanten. Je hebt - gelukkig - altijd exposanten die mee de kar trekken, maar hun aantal groeide niet en dus moest er een radicale ommekeer komen.” Ontdekkingstocht Het belangrijkste manco van DECOoh!, zo bleek uit de bevraging, was het gebrek aan beleveniswaarde voor de bezoeker. Een enkele keer werd de vergelijking gemaakt met vakbeurzen met een hoog lifestyle-gehalte zoals Bread & Butter Berlin of 100% Design in Londen. Boon: “Laten we vooral de proporties niet uit het oog verliezen. In deze fase gaat het erom een evenement te creëren waar beide partijen enthousiast over zijn. De bezoekers omdat er veel te zien en Beneflux-evenement De nieuwe B-DECOoh! Open Door Days blijven zich uitdrukkelijk positioneren als een Beneflux-evenement (België, Nederland, noordelijk Frankrijk en Luxemburg). Voor elk van die doelmarkten heeft het evenement wel iets in petto, al wordt expliciet de kaart getrokken die vooral Belgen na aan het hart ligt: catering. In de beurshal worden vier bijzondere cateringpunten gecreëerd. Elk deelnemend bedrijf ontvangt in functie van de gereserveerde oppervlakte een stapeltje eet- en drankbonnen. “We verhuren standmodules van 25 m², met een maximum van 100 m² per deelnemer”, vertelt Boon. “Dat betekent onder meer dat we een alternatief moeten bieden voor exposanten die voorheen een bar of een cateringzone in de stand hadden. Door het systeem van gediversifieerde cateringpunten en bonnen kunnen de exposanten net zo gul zijn als ze zelf willen. Voor de bezoekers betekent het dat ze een namiddag lang kunnen ontdekken wat de cateringpunten zoal te bieden hebben. Het is een simpele vondst, maar ik twijfel niet aan het gunstige effect op de gemiddelde verblijfsduur van de bezoekers. En dus op hun tevredenheid over de manier waarop ze hun dag gespendeerd hebben.” s 043 Pagina 42

Pagina 44

Interactieve e-whitepaper, deze folder of reclamefolder is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online uitgeven van digi lesboeken.

Expovisie zomer 2012 Lees publicatie 3Home


You need flash player to view this online publication