Beurslocatie Tekst Edwin Nunnink Beeld Jeroen Bouman De Broodfabriek moet Darling Market doen vergeten Darling Market, Evenementenhal Rijswijk, Expo Rijswijk, Beurshal Haaglanden en nu… De Broodfabriek. Directeur Arie Brouwer grijpt met zijn evenementenlocatie terug op het rijke verleden. ele namen hebben de afgelopen zestien jaar gekleefd aan het evenementencomplex aan de Volmerlaan 12 in Rijswijk. Voor Arie Brouwer was het duidelijk dat hij met een heel andere naam moest komen om duidelijk te maken dat er onder zijn bewind een nieuwe koers wordt gevaren. Hij greep terug naar de historie van het complex, dat sinds dit jaar de naam De Broodfabriek draagt. V De Japie-reclames “Hier kwam vroeger onder meer het King Corn brood vandaan, bekend van de Japie-reclames”, vertelt directeur Arie Brouwer. “Het is de voormalige broodfabriek van Bakkerij Hus. Ze produceerden hier bijvoorbeeld ook brood voor de Amerikaanse soldaten die in Duitsland gelegerd waren.” Toen die glorie verging werd de fabriek opgekocht door Henk van der Straaten, die er eerst nog stokbroden lieten maken voor zijn Konmar-winkels. Na een bezoek aan Australië bedacht Van der Straaten zestien jaar terug een nieuwe toepassing voor het complex. Hij zag in Sydney de Darling Harbour en vertaalde het concept naar de Darling Market, een overdekte hal met marktkraampjes waar kooplieden een grote variatie aan producten uit alle windstreken aanboden. Daarnaast bood het complex onderdak aan diverse regionale consumentenbeurzen, zoals hobbybeurzen, vlooienmarkten en paranormaalbeurzen. Volgende hoofdstuk Het volgende hoofdstuk in de geschiedenis startte in 2003 toen Hennie van der Most het complex ombouwde als tweede vestiging van zijn evenementenhallen, na de succesvolle introductie van Evenementenhal Hardenberg. Een half jaar later kreeg hij echter de kans om ook in Gorinchem een 018 evenementhal te starten tegen ‘een aanbod dat hij niet kon weigeren’. Met als resultaat dat hij het vijfjarig huurcontract voor Evenementenhal Rijswijk in 2008 niet verlengde. Van der Straaten haalde de naam Darling Market weer van stal en vulde één van zijn hallen met een wekelijkse neuzelbeurs. In de andere hal zetten twee voormalig medewerkers van de Evenementenhal hun beursactiviteiten voort onder de naam Expo Rijswijk. In 2011 kozen zij ervoor om zich volledig te concentreren op het organiseren van beurzen en was het aan Henk van der Straaten om een nieuwe invulling voor het complex te bedenken. Vorig jaar probeerde hij de locatie weer terug op de kaart te zetten onder de naam Beurshal Haaglanden. “Zijn idee was om showrooms te creëren voor internetwinkels. Die zouden dan in het weekend een fysieke winkel hebben, zodat mensen de producten ook konden zien, voelen en ophalen. Touch and Buy Experience zou het gaan heten. De benodigde aanpassing van het bestemmingsplan kreeg hij echter niet rond.” Vier hoofdpeilers Het was voor Brouwer van meet af aan duidelijk dat het complex niet alleen met beurzen exploitabel te maken was. “We richten ons nu op de vier hoofdpeilers publieksbeurzen, vakbeurzen, bedrijfsevenementen en congressen. Qua publieksbeurzen hebben we het bestaande aanbod. Wat betreft vakbeurzen zijn we op zoek naar beurzen die hier goed passen. Bedrijfsevenementen, daar weet ik veel van, want ik kom uit die branche. Ik heb onder andere veel gedaan in Studio 21 voor Frank Wentink. En ik denk dat we interessant zijn voor de congresmarkt in de regio Den Haag. We hebben twee grote hotels op loopafstand en als we straks de kantoorruimtes boven hebben gerenoveerd, dan Pagina 17

Pagina 19

Scoor meer met een webwinkel in uw catalogussen. Velen gingen u voor en publiceerden relatiemagazines online.

Expovisie zomer 2012 Lees publicatie 3Home


You need flash player to view this online publication