gaat van onder naar boven. Is de bezoeker tevreden, dan is de deelnemer/exposant tevreden en dan zegt de organiser ik organiseer het volgend jaar weer, want die wil continuïteit in zijn of haar evenement brengen. We kunnen denken ‘we verhuren de locatie en daarmee is de kous af’, maar zo werkt het niet. Iedereen is op dat moment te gast in een Libéma-locatie. Tevredenheid bij alle lagen in de piramide leidt tot actie, tot besteding, tot repeat. De organiser is daarbij de ‘linking pin’ en onze opdrachtgever. Afhankelijk van wat nodig en mogelijk is zullen wij onze kwaliteiten inzetten om het succes van de organiser te vergroten. Bijvoorbeeld door parkeren gedifferentieerd aan te bieden. Stel dat parkeren in Den Bosch eigenlijk tien euro moet kosten, dan is dat voor iemand die een snuffelmarkt organiseert een drempel die zijn of haar succes zou kunnen blokkeren. Daar zullen wij dan samen met de organiser wat aan doen.” “Een relatie faciliteren en zijn of haar succes een geweldige prOpeller geven, dat is leuk” congres en beurs heeft zich daar duidelijk bewezen, want alle congresdeelnemers gingen uiteraard ook de beursvloer op. Ik zie voor dergelijke evenementen nog veel meer mogelijkheden.” Tevreden piramide “Uiteindelijk gaat het er ons om dat we meehelpen aan de tevredenheid van alle betrokken partijen. Als we daarvoor zorgen, dan garandeert dat onze continuïteit. Ik ga uit van de piramide met bovenaan de organiser, daar onder de deelnemers of exposanten en daar weer onder de bezoekers. Dat zijn alle drie belangrijke gasten van Libéma. De tevredenheid Laatste troef “Naast de groepen b-to-b en b-to-c kennen wij nog een tussengebied of overlap wat we als ‘Libéma Zakelijk’ benaderen. De gedachte daarachter is dat we als Libéma een heel uitgebreid palet van mogelijkheden te bieden hebben aan zakelijke relaties. We zijn net een eerste pilot gestart met een retailer om te bepalen wat die retailer als belangrijke doelstelling heeft en vervolgens in een vrije brainstorm te bedenken hoe wij die doelstelling als Libéma kunnen ondersteunen of zelfs versterken. Je kunt bijvoorbeeld denken aan onze vakantie- en verblijfsaccommodaties als inzet van een loyaliteit- of spaarprogramma. Daarnaast een grootschalig personeelsevenement in ons safaripark met een speciale avondopening. En als wij toevallig een beurs of evenement in huis hebben dat aansluit op de core business van die retailer, dan kunnen we de organiser en retailer met elkaar in contact brengen. Voor de retailer kan het geweldig zijn om aan het evenement verbonden te zijn en de organiser is enorm geholpen als die retailer bijvoorbeeld in alle winkels het evenement propageert of actief toegangskaarten in de markt zet. Ik zie daar veel kansen.” Mooie rol Koemans benadrukt nogmaals dat Libéma, daar waar het bedrijf in het verleden wel evenementen heeft georganiseerd, niet meer van plan is om deze activiteit weer op te pakken. “Maar dankzij dit verleden begrijpen wij de uitdaging waar een organiser mee te maken heeft wel heel erg goed. Wij gaan niet organiseren en we gaan ook niet op de stoel van de organiser zitten. We kijken wat we in huis hebben en vanuit ons netwerk gaan we met een partij vrijblijvend om te tafel zitten om te kijken naar aanknopingspunten als het gaat om bedrijfsfeesten, vergaderingen, beurzen, joint promotions en concerten. Wij doen het voorwerk en gaan dan naar de organiser en zeggen ‘Wij hebben een partij voor je, waarmee we je in contact kunnen brengen. Wij willen dat faciliteren. Als we dat kunnen laten ontstaan, dan geeft dat ook een sterkere band tussen organiser en Libéma. Dat is een mooie rol. Voor organiseren zijn we niet in de wieg gelegd. Een relatie faciliteren en zijn of haar succes een geweldige prOpeller geven, dat is leuk. Alleen meters verhuren is niet spannend. Dit maakt het spannend.” s 009 Pagina 8
Pagina 10Voor catalogussen, online publicaties en handleidingen zie het Online Touch online publisher CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een webshop in uw nieuwsbrieven.
Expovisie voorjaar 2012 Lees publicatie 1Home