Captains of Industry Risicoprofiel verlagen “Wat we wel kunnen doen is om met die ondernemer aan tafel te gaan zitten. Zoals gezegd: de risicoprofielen zijn enorm. Wij gaan naar de organiser luisteren en gaan meedenken hoe we het risicoprofiel met elkaar kunnen verlagen, zodat de kans op een succesvol evenement groter wordt. Dat wil niet zeggen dat we vervolgens zelf gigantische risico’s gaan lopen. We hebben gelukkig een agenda die gevuld is met heel veel terugkerende, solide evenementen en activiteiten waar we puur als locatieverstrekker opereren. Maar met name in deze tijd zie je dat mensen die iets bedenken, die iets nieuws willen doen, dat die tegen gigantische muren aanlopen. Je praat over banken die niet willen financieren, bedrijven die niet willen instappen en kleinschalige ondernemers die het niet zelf kunnen financieren. Die kunnen zelf geen gigantische risico’s lopen. Wij zijn ingericht om naar die ondernemer te luisteren, de kwalitatief goede ideeën op te pakken en daar een goede oplossing voor te zoeken. Vervolgens vertalen wij dat in een solide businessplan waardoor de risico’s beheersbaar worden. Zo nodig gaan we samen met de bedenker op zoek naar een solide organiser voor dat evenement.” Lokaal en regionaal Koemans wil dat Libéma onderscheidend is. “Ik haal inspiratie uit de creatie van onderscheidend vermogen. Dat is volgens mij de drijver voor winstgevendheid. Als onderscheidend vermogen ontbreekt, dan valt winstgevendheid weg”, stelt hij. Het ondernemerschap van zijn organisatie en met name de rol van de vestigingsmanager is daar één aspect van. De andere ligt in het portfolio aan accommodaties. “Wij zijn de enige speler in Nederland die op een achttal locaties verspreid door het land grootschalige evenementen- en beurzencomplexen hebben staan. Dat hebben onze directe tegenspelers Jaarbeurs, RAI en Ahoy niet. Wij zijn dan ook geen Jaarbeurs, RAI of Ahoy. Wij bieden regionaal krachtige locaties met een eigen identiteit. Wij kunnen aan organisers een professionele locatie voor een nationaal evenement bieden of naar keuze een regionale invulling met landelijk dekking. Bijvoorbeeld een professionele relatie als Easyfairs met haar brede portfolio aan landelijke vakbeurzen, acteert op meerdere locaties van Libéma. Ook organisers van snuffelmarkten en bijvoorbeeld het Stoffenspektakel kiezen voor de regionale kracht van Libéma. Hiermee komen we dichter bij het publiek; de bezoeker. Dat is een mooie propositie als je in alle statistieken kunt zien dat mensen niet meer in de auto stappen om anderhalf uur naar een evenement te reizen. Met de verkeersintensiteit die we hadden, hebben en krijgen zal die ontwikkeling zich alleen maar versterken. Lokaal en regionaal worden steeds belangrijker. Dat zie je in de uitkomsten van alle onderzoeken. De ontwikkelingen die we in Europees verband doormaken zorgen ervoor dat mensen hun lokale waarden alleen nog maar meer gaan waarderen. In de Achterhoek zullen ze alleen maar meer Grolsch gaan drinken, want dat is hun bier.” Eigen karakteristiek “Sterk punt is ook dat ieder van onze locaties zijn eigen karakteristiek heeft. Daardoor kunnen wij de organiser een 008 s Edwin Koemans: “Wij leveren de accommodatie en faciliteren de organiser, maar we zijn niet op de wereld om een evenement te organiseren.” locatie bieden die bij zijn of haar evenement past. Met de Brabanthallen bieden we een modern groot complex met een volwaardige infrastructuur. Het kan zijn dat iemand dat te groot vindt en denkt ‘hier verlies ik mijn identiteit’. Dan hebben we dichtbij het Autotron met als belangrijkste karakteristiek dat als iemand hier zijn evenement houdt, daardoor ook de hele locatie claimt en dan krijgt dat evenement ook zijn eigen identiteit. Een ander voorbeeld is Expo Haarlemmermeer. Een heel groot glazen gebouw met winning van zonne-energie op het dak. Midden in het groen en op vijf autominuten van Schiphol en een halte van de snelbus voor de deur. Een super locatie voor een evenement dat zich groen wil profileren.” De diverse Libéma-locaties bewijzen op dit moment ook hun meerwaarde bij de vele mengvormen van beurzen, congressen en (zakelijke) evenementen, betoogt Koemans. Als voorbeeld noemt hij de aanpak van de nieuwe beurs Agri en Aqua van ICEM, dat begin februari in de Zeelandhallen plaatsvond. “Helemaal gericht op de regionale kracht van Zeeland, met de combinatie van landbouw, de schelpdierensector en visserij. Er waren duizend inschrijvingen voor het bijbehorende congres. Om het congres in dezelfde hallen als de beurs te organiseren, waren de faciliteiten niet voldoende. Daarom hebben we het restaurant ontruimd en omgetoverd in een kwalitatief goede congreslocatie. De dubbele werking tussen w Pagina 7
Pagina 9Heeft u een maandblad, i paper of digi-nieuwsbrieven? Gebruik Online Touch: brochure online plaatsen.
Expovisie voorjaar 2012 Lees publicatie 1Home