Captains of Industry Tekst Edwin Nunnink Beeld Thomas Fasting “ Wij willen de ondernemer onder de locaties zijn” Edwin Koemans Voor veel beursorganisatoren hangt hun jaarinkomen af van één of enkele beurzen. Edwin Koemans, directeur van de divisie Beurzen en Evenementen bij Libéma, wil dat zijn medewerkers dit beseffen en er naar handelen. Naast het gevarieerde portfolio met regionale locaties wil Libéma zich onderscheiden door in alle aspecten mee te denken met de organisator. “W ij willen de ondernemer onder de locaties zijn”, stelt Edwin Koemans, sinds april 2011 directeur van de divisie Beurzen en Evenementen bij Libéma. “Daarom willen we op iedere locatie een ondernemer hebben. Die snapt wat een organiser bezig houdt. In veel gevallen is die een jaar bezig voor bijvoorbeeld een driedaags evenement. In die drie dagen moet er gepiekt worden, ook door onze organisatie.” “Voor ons is het één van de ruim vijfhonderd evenementen die we doen. Voor de organiser is het ‘make it of brake it’. Zijn of haar jaarinkomen hangt af van dat ene evenement. Ik vind het belangrijk dat onze mensen dat keer op keer begrijpen. Want het succes van de ondernemer is belangrijk voor de continuïteit van onze business. We zijn hier nu heel ver mee. Het gaat om de snapfactor van het evenement en hoe je samen succesvol moet zijn.” Vestigingsmanager belangrijk Het is een publiek geheim dat Libéma zich het afgelopen decennium vrijwel jaarlijks opnieuw heeft uitgevonden. Met name als het ging om de eigen organisatiestructuur, waarbij het stuivertje wisselen was tussen een sterk gecentraliseerde organisatie en een grote zelfstandigheid bij de regionale locaties. Koemans: “We hebben duidelijk gekozen voor cen006 traal organiseren en structureren en decentraal uitvoeren. Een krachtige regionale positionering vraagt om een actieve aansluiting op het regionale netwerk. We zien daarin een belangrijke taak voor de locatie- of vestigingsmanager. Ik geef toe, deze rol werd vroeger wel eens weg gefilterd om kostentechnische redenen. Maar nu vinden we die rol, met de juiste man of vrouw op de juiste plaats, enorm belangrijk. Die vestigingsmanager moet zich verbinden met de vier lokale netwerken die we onderscheiden: het persnetwerk, het politieke netwerk, het ondernemersnetwerk en het onderwijsnetwerk. Dat is zo wezenlijk voor ons. Niet alleen voor de continuïteit. Het is de rol waarvan men verwacht dat wij die als Libéma regionaal innemen. Een belangrijke doelstelling die onze man in Zeeland bijvoorbeeld heeft meegekregen, is om de relatie met PZC (Provinciale Zeeuwse Courant, red) optimaal te onderhouden. Stel dat iemand een concert in de Zeelandhallen wil organiseren, dan kan onze man op locatie met één telefoontje naar PZC een gezamenlijke lezersactie op touw zetten. We jagen dan samen het evenement aan en dragen bij aan het succes van onze relatie, de organiser.” Duidelijke keuze gemaakt Dat brengt ons op een ander aspect van de ‘gedifferentieerde’ historie van Libéma. Het dan weer wel en dan weer niet zelf organiseren van beurzen en evenementen. “Libéma heeft zich in het beurzen- en evenemententraject op vele manieren gemanifesteerd”, antwoordt Koemans. “Momenteel worden alleen Indoor Brabant en Unicef Open binnen de Libéma organisatie geproduceerd, overigens volledig zelfstandig en als ‘klant’ van de accommodatie. Dat komt omdat je altijd als organisatie aan het leren en aan het zoeken bent. Je probeert vast te stellen waar je de meeste meerwaarde kunt leveren. Uiteindelijk hebben we daar een duidelijke keuze in gemaakt. Wij leveren de accommodatie en faciliteren de organiser met eventservices en een passende horeca invulling. Dat is onze competentie. Dat is onze core business. We werken graag samen met organisers die de competentie hebben een goed evenement te organiseren. Die gaan we heel goed faciliteren. Dat is onze missie. Wij zijn niet op de wereld om een evenement te organiseren.” w Pagina 5
Pagina 7Interactieve digitale jaarverslag, deze pdf of studiegids is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online bladerbaar uitgeven van digi-gidsen.
Expovisie voorjaar 2012 Lees publicatie 1Home