v Heeft u ooit zo’n snelle return-on-investment gezien? Aan het eind van de Horecava konden diverse Voedselbank-vrachtwagens met de verse beursrestanten worden volgeladen. v Alle nieuwe aandeelhouders werden direct getwitterd en zichtbaar gemaakt op het grote beeldscherm. krijgen.” In de stand – dus in de Voedsel Bank – kregen de bezoekers de vraag of ze aandeelhouder of rekeninghouder van de Voedselbank wilden worden. In het eerste geval wilde men een concrete bijdrage leveren en liet dat weten via een ingevulde ‘aandeelhouder-cheque’. Bezoekers die niet direct konden helpen, maar in de toekomst wellicht iets konden betekenen, vulden een ‘rekeninghouder-cheque’ in. Bij de receptie van de Bank werd men ingecheckt en kon men de ingevulde cheque inleveren. Er werd dan direct een tweet verspreid met de boodschap ‘bedrijf X steunt de Voedselbank als rekeninghouder’. Behalve dat de tweet rechtstreeks te zien was op het grote beeldscherm in de stand, kregen ook alle volgers van de betreffende bezoeker de boodschap. Het grote beeldscherm was in drie kolommen opgedeeld: links alle tweets, in het midden de namen van alle aandeelhouders en rechts de namen van alle rekeninghouders. De ingevulde cheques kregen een veilig plekje in de Grote Gouden Bankkluis. Bezoekers die even moesten wachten of nog even wilden napraten, konden genieten van een kopje koffie, klaargemaakt door een professionele barista. Persaandacht Dankzij de beursdeelname aan de Horecava heeft Voedselbank Nederland heel wat doelen bereikt. Barbara van Waveren: “Ten eerste hebben we Voedselbank Nederland kunnen presenteren als professionele organisatie waar je als bedrijf op landelijk, regionaal en lokaal niveau een partnership mee kunt aangaan. Ook dankzij de vele aandacht in landelijke en regionale televisie- en radioprogramma’s, dagbladen en nieuwssites hebben we echt duidelijk kunnen maken: samenwerking met de Voedselbank is niet alleen goed voor de medemens en voor het milieu, maar ook voor je eigen portemonnee. Vernietigen van voedsel kost veel geld en weggeven kost niets. Iedereen die onze stand heeft bezocht was enthousiast. Niet alleen groothandels en horecaondernemers, maar bijvoorbeeld ook websitebouwers of logistieke ondernemingen. Bijna iedereen die langs de stand liep, kon en wilde wel iets voor de Voedselbank betekenen.” Wij-gevoel “Een praktisch en direct resultaat waren de vrachtwagens vol verse restanten die we aan het eind van de beurs bij diverse stands mochten ophalen”, gaat Barbara verder. “De voedselwervers van de verschillende Voedselbanken in Nederland die de contacten met de standhouders voor hun rekening namen, waren zeer te spreken. Nog nooit hadden ze zoveel potentiële leveranciers tegelijk ontmoet. Daarnaast vonden ze het prettig om elkaar eens te ontmoeten en meer over elkaars regio’s, werkwijze en intenties te weten te komen. De beurs had dus ook een teambuilding-effect en zorgde voor een echt wij-gevoel.” Het moge duidelijk zijn: de eerste beursdeelname van Voedselbank Nederland smaakte naar meer. De uitnodiging van de RAI om in februari op de horecabeurs BBB in MECC Maastricht te staan, werd dan ook met beide handen aangegrepen. “Ik dacht het na de Horecava wat rustiger te krijgen”, lacht Sweers. “Maar nee hoor, ik kon gelijk door met de organisatie van onze deelname aan de BBB. Ik heb het nog nooit zo druk gehad! Of ik dat erg vind? Integendeel, ik vind het heerlijk.” s To Be Complete Minke Besseling en Afke Velink “To Be Complete zorgde ervoor dat alle losse eindjes aan elkaar werden geknoopt. Twee organisatorische rechterhanden, die de kneepjes van het vak rond beursdeelnames kennen. Vooral in die laatste week hebben ze ons er doorheen gesleept. Zij verdienen écht een dikke pluim!” www.tobecomplete.nl Amsterdam RAI Joost Grasso en Pim van Houten “Amsterdam RAI verstrekte niet alleen de gratis stand van 44 vierkante meter, inclusief standbouw, elektra en internet, maar ook de lunchpakketten voor alle standbemanners. Echt super!” www.rai.nl Twitter Management Bas Kooijman “Bas regelde ons twitter account en de bijbehorende techniek, zodat er op de stand op los getwitterd kon worden en de tweets direct zichtbaar waren op het grote beeldscherm.” www.twittermanagement.nl 045 Pagina 44

Pagina 46

Scoor meer met een e-commerce shop in uw presentaties. Velen gingen u voor en publiceerden relatiemagazines online.

Expovisie voorjaar 2012 Lees publicatie 1Home


You need flash player to view this online publication