Standconcept Wervelwind De plotseling beschikbare standruimte bracht wel heel wat extra regelwerk met zich mee. Barbara van Waveren, in het dagelijks leven mediaondernemer en in haar vrije tijd coördinator voedselwerving bij Voedselbank Amsterdam, vertelt: “Eigenlijk zou ik me niet met de beurs bezighouden. Maar ineens herinnerde ik me dat ik een tijdje daarvoor een visitekaartje van ene rolf/">viktor Luttikholt van Stop-contact.com op mijn bureau had gekregen. Het stond me bij dat hij iets met beurzen deed. Ik zocht het kaartje erbij en belde hem op. ‘rolf/">viktor, wil je ons helpen?’, vroeg ik, niet wetende wat voor enthousiaste wervelwind ik me op de hals haalde. De volgende avond kwamen we al bij elkaar en bleek: alles wat we nodig hadden, was verenigd in één persoon: rolf/">viktor.” Hoe kwam Luttikholts visitekaartje eigenlijk op Van Waverens bureau terecht? Dat kwam zo: in de zomer van 2011 liep Luttikholt met een vriend naar de supermarkt om inkopen te doen. “Voor de deur stond een meisje”, vertelt hij. “Ze probeerde met een veel te zachte stem en weinig overtuiging iets duidelijk te maken. Iets met een pak rijst. Het bleek een actie van de Voedselbank te zijn, waarbij ze mensen vroegen een pak rijst te kopen en deze aan de Voedselbank te doneren. Om het meisje te helpen gaf ik wat tips waarmee ze mensen op een meer prikkelende manier kon aanspreken. Toen ik even later weer buiten kwam, vertelde het meisje enthousiast dat het veel beter ging. Ik gaf haar mijn kaartje en zei: ‘Als ik een keer iets voor de Voedselbank kan doen, mogen jullie gerust bellen. Een paar weken later kreeg ik een telefoontje van ene Erik van de Voedselbank. Hij vroeg: ‘Zullen we een keer praten?’ Ik zei: ‘Bel me maar op een moment dat ik iets concreets kan bijdragen’.” Beleg voor anderen Zo gezegd, zo gedaan. Voor het Voedselbank-beursteam wist wat het overkwam, had Luttikholt met creatieve vriend Twan van Dommelen een complete beursstrategie uitgedacht. “Al brainstormend over de zinsnede ‘Laat meer gelden dan geld alleen’, uit de troonrede van Koningin Beatrix, kwamen we op het idee van een ‘echte bank’”, vertelt hij. “Een bank waar men zijn restwaarde kan deponeren, zodat anderen kunnen groeien, in plaats van de resten zomaar weg te gooien. De slogan van de beursdeelname was dan ook: ‘De Voedsel Bank: beleg voor anderen!'De vraagstelling richting bezoekers zou dan kunnen luiden:‘Wat v rolf/">viktor Luttikholt (links) bergt de waardevolle cheques op in de gouden kluis. is úw aandeel?’” Kortom, het concept van de Horecavadeelname stond al snel als een huis. Maar nu de realisatie nog. Ondertussen tikte de klok door… Luttikholt: “Zo’n project kun je niet alleen, daar heb je veel partijen voor nodig. Ik wilde graag samenwerken met duurzame bedrijven uit de eventbranche. Bedrijven die MVO hoog hebben staan en niet alleen maar dollartekens in hun ogen hebben. Want het ‘verhaal’ moest natuurlijk wel kloppen. Iedereen die ik om een belangeloze bijdrage vroeg, zei meteen ja. Dat was heel mooi om mee te maken.” Er stond inmiddels wel wat druk op de ketel: in minder dan drie weken ging de Horecava van start. Toch wilde Luttikholt er nog een extra schepje bovenop doen: “Eigenlijk hadden we voor de uitwerking van ons concept een grotere stand nodig. Een standje van 4x4, daar maak je als professionele bank geen indruk mee. Ik belde Joost van de RAI. Hij stond positief perplex dat we er zo serieus mee bezig waren en bood meteen een stand van 44 m² aan. Echt super. Nu hadden we nog meer reden om onze schouders er onder te zetten en er een succes van te maken. Let wel: we zaten inmiddels rond de kerstdagen! Maar dat maakte het saamhorigheidsgevoel alleen nog maar groter. Alles aan dit project klopte gewoon.” Aandeelhouders gezocht In de korte tijd die nog restte, werd een ongelooflijke hoeveelheid werk verzet. Het resultaat mocht er zijn. In het gangpad voor de stand werden bezoekers op vriendelijke wijze door het standpersoneel aangesproken. “We pasten hierbij de strategie van Stop-contact.com toe”, vertelt Van Waveren. “Standbemanners leren dan hoe ze mensen makkelijk kunnen laten stoppen en enthousiast kunnen Invicta Fashion / Di Lucca Evert van Bergen “Dit bedrijf verstrekte de dassen en sjaals, waardoor het standpersoneel er verzorgd en herkenbaar - volledig in lijn met het standconcept – uitzag.” www.suitupnow.nl Rijnja Repro Gert Jan en Mattijs Janssen “Het drukwerk en de sponsorbordjes komen bij Rijnja Repro vandaan.” www.rijnjarepro.nl 044 Boter Reclamemakers Michel Boter “Een koffiebalie, de statafels en krukken werden geregeld door Boter Reclamemakers.” www.boterreclamemakers.nl HollandseHanden Floor van der Kooij “De bijzondere eyecatcher in de vorm van een gouden schatkist was afkomstig uit het magazijn van Hollandse Handen dat vol staat met filmen televisierekwisieten.” www.hollandsehanden.nl Brederode Dick de Graaff “Als huisleverancier van de RAI bouwde Brederode ook onze stand op de Horecava.” www.brederode.nl Art Profound Roy Voogd “De informatieve film over de Voedselbank die op het grote beeldscherm in de stand werd vertoond, werd gemaakt door Art Profound” www.artprofound.nl w Pagina 43

Pagina 45

Heeft u een krant, you can flip of ecatalogi? Gebruik Online Touch: vakblad digitaal bladerbaar publiceren.

Expovisie voorjaar 2012 Lees publicatie 1Home


You need flash player to view this online publication