Design Op die beurzen kon je als ontwerper los gaan. Alles mocht en alles kon, maar het verhaal erachter was vaak zoek. Als Paul een vraagstuk van een klant kreeg, ging het altijd om ‘hoe kunnen we die vraag vertalen naar een omgeving waar de bezoeker – en dus de klant - echt iets aan heeft?’ Zo werken we bij oil nog steeds. En dan die bewondering, verwondering zelfs, bij de klant, als de ruimte precies aan de vraag beantwoordt of deze zelfs overtreft. Dat is echt het leukste van dit vak: het effect dat je bereikt voor je klant.” Deur open voor talent zich niet leiden. Je weet pas als het laatste puzzelstukje op zijn plaats valt: dit is het! Het verhaal is rond. Dat moment is echt fantastisch. Daarna is het een kwestie van bijschaven, invullen en het idee uitwerken in een presentatie. Die presentatie is essentieel. Niet alleen willen we de klant ermee ‘overwhelmen’, ook willen we er eventuele verrassingen in de toekomst mee vermijden. Dus zetten we er zoveel mogelijk in: welke disciplines we gaan gebruiken, de kosten, de planning, de accountability. We steken er veel tijd en energie in. Bij de live presentatie vraag ik de klant altijd om een paar dagen over het voorstel na te denken en dan pas tot een conclusie te komen. Een goed concept moet even bezinken voordat de kracht ervan in volle omvang duidelijk wordt. Als we de opdracht binnen hebben, is het tijd om de details in te vullen, te plannen en er een project van te maken.” Magische tekentafel Het was eigenlijk van kinds af aan al duidelijk dat Pennock in het ontwerpvak terecht zou komen, ook al speelde toeval in de beginjaren een belangrijke rol. “Toen ik klein was woonde ik vlakbij een architectenbureau. Als ik door het raam keek en de architecten achter hun magische tekentafels zag zitten, dacht ik: ‘Dat wil ik ook!’ Helaas was mijn bèta-kant wat minder ontwikkeld dan mijn Alfa-kant. Dus in plaats van de TU in Delft werd het de lerarenopleiding aan de Amsterdamse Academie. Voor de klas staan, een boodschap overbrengen, leek me ook fantastisch.” Pennock zou in zijn carrière menig boodschap overbrengen, maar in eerste instantie niet via het klaslokaal. Wel via live communicatie. “Ik ben in ’85 begonnen bij Forum, bij Paul van der Meer. Ik kende hem van de hockeyclub en wist dat hij iets met ruimtelijke vormgeving deed. Dat intrigeerde me. Het toeval wilde dat toen ik van de Academie kwam, hij net voor zichzelf begon. Hij had iemand nodig die zijn ontwerpen kon visualiseren. En laat ik nou net op de academie geleerd hebben om te schetsen en in perspectief te tekenen. Zo kwam ik toch nog achter die felbegeerde tekentafel terecht, op de zolder van Paul van der Meer.” Latexpaleizen “Ik had al snel door dat Paul op een andere manier naar beurzen keek dan de doorsnee standontwerpers. Hij benaderde het echt vanuit de communicatiekant. Bij hem was een beursdeelname meer dan spectaculaire vormenbouw. En spectaculair was het. Neem de Firato of de Efficiency Beurs: daar werden complete ‘latexpaleizen’ uit de grond gestampt. 030 s Paul Pennock: “Onze deur staat altijd open voor jong talent.” Na vijf jaar maakte Pennock de overstap naar Scargo & Young en hield hij zich naast de creatieve kant ook bezig met het binnenhalen van klanten en het berekenen en leiden van grote projecten. “Ik was een jaar of dertig en had de verantwoordelijkheid over projecten van soms wel vier miljoen gulden. Na tien jaar bij Forum en S&Y alles als een spons in me te hebben opgezogen, was het tijd om mijn eigen bureau te starten. Mijn doel was om met oil de communicatiekant van het vak naar een hoger plan te tillen. Daarom geef ik ook les aan marketing- en communicatiemensen bij diverse opleidingscentra. Daar ben ik bij S&Y al mee begonnen. Ik doe dat omdat ik het belangrijk vind om de kansen van dit medium te laten zien. Daarom hebben we ook altijd stagiaires. Ik wil laten zien en ervaren hoe leuk ons vak is: het is zo veelomvattender dan grafische vormgeving. Bij ons kun je door je eigen creaties heen lopen! Onze deur staat altijd open voor jong talent. Gelukkig hebben veel MBO’s en HBO’s tegenwoordig richtingen waar ruimtelijke vormgeving en communicatie worden gegeven.” Niet het eindpunt “Dat onderwijzen over ons vak doe ik eigenlijk ook bij onze klanten. Ik probeer ze altijd uit te leggen dat het niet alleen gaat om een mooie stand, maar ook om de accountability. Dat weten ze ergens wel, want anders zouden ze niet op een beurs staan. Maar ik denk dat het rendement veel hoger kan als bedrijven er serieuzer mee omgaan. Laatste vertelde een klant dat hij dit jaar meer budget voor beurzen gaat uittrekken. Omdat hij zag dat er meer uit de beursdeelnames te halen viel en hij zichzelf anders tekort deed. Het geeft aan dat er ruimte is voor verbetering, iets waar ik al jaren voor pleit. En daar ga ik voorlopig nog wel even mee door. Ik heb enorm veel plezier in mijn werk. We hebben mooie opdrachten voor leuke klanten en maken mooie dingen met een boodschap. Maar dit is wat mij betreft niet het eindpunt. Ik zou graag wat groter willen, ik zou wat meer expertise willen binnenhalen op het gebied van nieuwe media. Ik vind de ontwikkelingen die nu gaande zijn super interessant en ben klaar voor de volgende stap.” s “ Een goed concept moet even bezinken voordat de kracht in volle omvang duidelijk wordt” w Pagina 29

Pagina 31

Voor mailings, online sportbladen en presentaties zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een web winkel in uw boeken.

Expovisie voorjaar 2012 Lees publicatie 1Home


You need flash player to view this online publication