Design Tekst Judith Munster Beeld Sander Stoepker / oil huh-factor oil boort door tot de ‘schip in gaat’ kan niet boeien. Nog voordat je de drempel van oil over bent, heb je al het winnende gevoel van ‘Yes, ik heb geen cent teveel betaald!’. M et zulke USP’s op parkeergebied kun je nog eens een klant op je bureau uitnodigen. Maar dat doet Paul Pennock van oil niet vaak. Liever bezoekt hij zelf – al dan niet geflankeerd door teamgenoten – de klant in kwestie. Want om een project goed te doen, moet je de klant eerst goed leren kennen. Dus zoveel mogelijk op locatie, het bedrijf zien, de mensen ontmoeten, de sfeer proeven. Zwaar onderschat Bij communicatiebureau oil in Amsterdam draait alles om persoonlijk contact, één-op-één, live met elkaar communiceren. “Ik geloof inderdaad heilig in de kracht van persoonlijke communicatie”, vertelt Pennock. “Die kracht wordt nog steeds zwaar onderschat. De mensen vinden het vaak eng om de confrontatie met het publiek aan te gaan, zoals op een beurs. Internet daarentegen is veilig, je kunt je er makkelijk achter verschuilen. Maar als iemand een machine koopt, dan doet hij dat niet via internet. Dan zul je toch echt achter je beeldscherm vandaan moeten komen en met elkaar om tafel moeten zitten. Als het klikt, is er een deal. Anders niet. Natuurlijk wordt er veel gekocht via internet, maar persoonlijk contact blijft belangrijk.” De overlevers “Ik denk dat live communicatie en internet de ‘overlevers’ worden van de communicatiewereld. De oudste en nieuwste vorm van communicatie komen bij elkaar en versterken elkaar. Als je het mij vraagt zal het aandeel traditionele reclame in de marketingcommunicatiemix aanzienlijk dalen. Dat is goed nieuws voor onze branche. Ik merk om me heen dat veel klanten de potentie van internet in combinatie met live beginnen in te zien. Via facebook bouwen ze een community op, vervolgens ontstaat de behoefte om elkaar te ontmoeten en wordt er een bijeenkomst georganiseerd. Het gaat om groepen van 028 Voor de deur parkeren en dat voor een tarief van tien eurocent per uur. Kom daar nog maar eens om in Amsterdam. Dat de automaat op de Vliegtuigstraat geen geld wisselt en je dus al snel voor dertig cent het honderden, soms wel duizenden mensen. Dat is de toekomst. Ook bij oil zetten we steviger in op social media. Alles wat met design, live communicatie, oil, onze projecten of klanten te maken heeft, delen we via twitter en ons blog. We laten zelfs iedere week een studente Communicatiewetenschappen bij ons langs komen om input te verzamelen en op internet te zetten. Zelf komen we er niet aan toe. Vaak als we weer iets nieuws hebben geplaatst, krijgen we leuke reacties. Het is een zinvolle manier van zichtbaar zijn: dat onze naam weer even bij iemand binnen komt.” Huh-factor “De naam oil staat voor wat we hier doen: boren tot we aan de kern komen, diep doorgraven totdat we een waardevol, bruikbaar en veelzijdig idee hebben aangeboord. Zoals olie. Daarnaast is olie ook een smeermiddel. Net zoals communicatie een smeermiddel is om klanten aan je te binden. De naam is kort, duidelijk en krachtig, het blijft meteen bij mensen hangen. Vooral als je vertelt wat de gedachte erachter is. Na ruim vijftien jaar dekt de naam nog steeds de lading. In de praktijk werkt het zo: als we duidelijk hebben wie de klant is en wat de klant wil, gaan we trechteren, destileren, misschien zelfs fileren, en raffineren. Net zolang tot we datgene gevonden hebben waar we ons op gaan focussen. Het belangrijkste is dat we tot een eenduidige en glasheldere oplossing komen. Daarbij zoeken we altijd naar de huh-factor; naar die onverwachte, slimme twist. Want daarmee maak je het onderscheid.” Overwhelmen “Als we de boodschap hebben, gaan we brainstormen. We betrekken daar vaak externen bij. Bijvoorbeeld mensen met verstand van social media of copywriters, maar ook mensen uit ons eigen vakgebied. Hoe lang we brainstormen is niet te zeggen. Soms een paar uur, soms een week. Creativiteit laat w Pagina 27

Pagina 29

Scoor meer met een webwinkel in uw nieuwsbrieven. Velen gingen u voor en publiceerden catalogi online.

Expovisie voorjaar 2012 Lees publicatie 1Home


You need flash player to view this online publication