MesseTrend name de grotere bedrijven en ook de bedrijven die al veel deel nemen aan beurzen zijn van plan om fors te investeren. Onder deze groep bedrijven met een jaaromzet van meer dan 50 miljoen euro, is 38% van plan om meer geld aan beurzen te besteden. Bij kleinere bedrijven ligt dit aandeel op 27%. Van de bedrijven die aan meer dan elf beurzen per twee jaar deelnemen, is 29% van plan om nog meer te gaan investeren. Volgens Hans-Joachim Boekstegers is dit een duidelijk teken van het voortdurende vermogen van beurzen om exposanten te trekken, vooral bedrijven die veel ervaring met het marketingmiddel beurzen hebben. Attractieve stands De bedrijven die hun beurzenbudget willen verhogen, geven aan dat zij willen investeren in een attractieve stand van hoge kwaliteit. 42% van deze bedrijven wil grotere stands nemen, ook 42% wil meer in standbouw investeren en 21% wil meer uitgeven aan personeel op evenementen. De bedrijven die hun budget willen verlagen, zullen blijven investeren in de kwaliteit van hun beursdeelname. Standbouw en personele bezetting zullen relatief weinig te lijden hebben van de beperking van uitgaven. Eerder zal men beslissen om niet aan een beurs deel te nemen om kosten te besparen. Tweederde van deze bedrijven gaat er van uit dat ze aan bepaalde vakbeurzen niet zal deelnemen. Minder deelnames De komende twee jaar zal er waarschijnlijk een lichte terugval komen in de deelname van Duitse bedrijven aan nationale beurzen. In 2012/2013 zijn bedrijven van plan om gemiddeld aan 5,2 vakbeurzen deel te nemen, ten opzichte 5,3 in 2010/2011. Als het gaat om deelname aan buitenlandse vakbeurzen, dan verwacht driekwart van de bedrijven aan hetzelfde aantal beurzen deel te nemen; 10% denkt aan meer buitenlandse vakbeurzen deel te nemen en 16% aan minder. Dat brengt het verwachte gemiddelde op 3,0 beursdeelnames in het buitenland voor 2012/2013, ten opzichte van 3,2 in 2010/2011. Groter belang Het aandeel van het totale marketingbudget dat wordt aangewend voor beurzen ligt al jaren stabiel op 40%. Dit percentage is wel gewijzigd bij bedrijven met een omzet boven de 50 miljoen euro. Voor 2012 ligt het aandeel op 39%, waar het vijf jaar geleden op 31% lag. Inmiddels besteden de grote bedrijven dus een vrijwel vergelijkbaar aandeel van hun marketingbudget aan beurzen, als de kleinere bedrijven. Gemiddeld over alle bedrijven ligt het beurzenbudget voor 2012 en 2013 op 376.600 euro per bedrijf. Het belang dat aan beurzen wordt gehecht binnen het totale pakket aan marketing instrumenten is wederom licht gestegen. 85% van de exposanten vindt deelname aan vakbeurzen belangrijk of zeer belangrijk, terwijl dit getal vijf jaar geleden op 79% lag. Belang duidelijk Boekstegers: “Bedrijven die exposeren op vakbeurzen doen dit er niet even bij. Zij zijn zeer toegewijd en hun vertrouwen in dit marketinginstrument is alleen maar toegenomen. ■ De campagne ‘Erfolg durch Messen’ van de Duitse brancheorganisatie AUMA is dit jaar vernieuwd. Zo zijn op de perrons van de ICE-treinen van maart tot en met december billboards te zien met de nieuwe campagne, die niet-beursdeelnemers moet motiveren om aan beurzen te gaan deelnemen. Net als sinds het begin van de campagne in 2007 zullen advertenties in kranten en vakbladen worden geplaatst. Online wordt de campagne ondersteund met banners op websites en in e-nieuwsbrieven gericht op middenstanders en communicatiebureaus en via GoogleAdWords. Een QR-code in het campagnemateriaal maakt het mogelijk om snel naar de begeleidende website www.erfolgmessen.de te gaan, met daarop tips voor een succesvolle beursdeelname. De afgelopen recessie in 2009 en de forse toename van online media hebben duidelijk het belang van vakbeurzen niet ondermijnd.” Field marketing, als het op één na belangrijkste face-to-face medium, heeft in dezelfde periode aan belang ingeboet. Op dit moment waardeert 76% dit marketing instrument als belangrijk of zeer belangrijk. Voor de MesseTrend van Auma zijn in de herfst van 2011 door onderzoeksbureau TNS Emnid 30 vragen voorgelegd aan 500 representatieve, geselecteerde Duitse bedrijven, die aan vakbeurzen in Duitsland deelnemen. Het volledige verslag is als PDF gratis te downloaden op de website www.auma.de via het menu Downloads & Publikationen. s 027 w Pagina 26

Pagina 28

Interactieve e-reisgids, deze club blad of drukwerk is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het naar een digitale publicatie converteren van internet uitgaves.

Expovisie voorjaar 2012 Lees publicatie 1Home


You need flash player to view this online publication