Voorbereiding Herken de zes typen beursbezoekers Er zijn bij vakbeurzen zes typen beursbezoekers te onderscheiden, zo is uit onderzoek van Karoline Wiegerink naar boven gekomen. Het is handig om deze types te (her)kennen om bij een overdaad aan bezoekers beter te kunnen selecteren en om bij het uitwerken van het beursconcept rekening te houden met de specifieke kenmerken van de verschillende types. De oriënterende slenteraar is meestal niet leidinggevend. Wel mag hij adviseren bij aankoopplannen. Hij is matig geïnteresseerd en vaak werkzaam bij een grotere onderneming. De doelgerichte informatieverzamelaar is vaak leidinggevend en een beslisser bij aankopen. Hij komt vooral naar technische beurzen. Doorgaans een interessante prospect voor exposanten. De netwerker is niet leidinggevend en meestal ook niet adviserend. Hij komt zelden naar de beurs met aankoopplannen. Vaak werkt hij in de dienstensector en veelal internationaal. De anti-beursbezoeker kan op directioneel niveau werkzaam zijn, maar heeft geen aankoopplannen. Vaak is hij werkzaam bij de lokale of regionale overheid. Hij bezoekt vooral bouwbeurzen. Deze beursbezoeker is zelden tevreden te stellen, maar hij laat wel geregeld zijn gezicht zien. De transactiegerichte bezoeker is vaak een directielid en zeker een beslisser. Hij heef veelal aankoopplannen en komt voor in alle sectoren het bedrijfsleven en zelden bij de overheid of in de dienstverlening. De seminarganger is zelden leidinggevend, maar wel vaak meebeslisser. Hij werk voor een grotere organisatie, bij de overheid of in de dienstverlening. Deze beursbezoeker is vooral geïnteresseerd in kennis en heeft daarom een voorkeur voor congresbeurzen. En tot slot een reminder: vergeet de schoenen niet! ✚ Heb mensen beschikbaar voor netwerkmomenten oud ook rekening met de netwerkmomenten tijdens een beurs bij het samenstellen van je beursteam. Je bent geneigd om je geheel op de eigen stand te focussen, maar benut ook de contactmomenten die de beursorganisatie of andere H exposanten bieden. Die dragen ook bij aan het rendement van een beursdeelname. Zorg dus dat je mensen vrij houdt - of beter nog indeelt - voor het inhoudelijk programma van de beursorganisatie of de borrel van de brancheorganisatie. En als je met targets op de stand werkt, kun je ook targets aan deze activiteiten hangen. Met hoeveel nieuwe leads moet iemand van zo’n bijeenkomst komen of hoeveel mensen moet hij of zij doorverwijzen naar jullie stand? ✚ 026 Pagina 25
Pagina 27Interactieve digitale webshop, deze relatiemagazine of onderwijscatalogus is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het converteren naar een online publicatie van e-PDF's.
EHBB 2011 Lees publicatie 4Home