Vijftig jaar BanoPro In november organiseerde Hewlett Packard in het Monte Carlo Bay Hotel twee van haar belangrijkste Europese meetings. Voor beide events heeft BanoPro in samenwerking met Ivory Europe de volledige technische productie inclusief het ontwerp van de staging en levering van alle techniek gecoördineerd. wat je belooft! Dat krijg je alleen voor elkaar met mensen die met passie en plezier hun werk doen. En dat doen we, volgend jaar al vijftig jaar, en inmiddels met een team van twintig enthousiaste medewerkers.” Social media Ondertussen volgen de ontwikkelingen in AV-land elkaar in rap tempo op. “Als full service en turnkey leverancier is het belangrijk om alles in eigen huis te hebben, zodat we snel kunnen schakelen. Dat betekent ook dat we de trends op de voet volgen en altijd investeren in nieuwe producten. Op dit moment steken we volop in op de integratie van social media toepassingen in evenementen. Een eigen ontwikkelde twitter fountain 2.0 toepassing en een zelf ontwikkelde eventcam toepassing zijn enkele voorbeelden hiervan. En misschien wel het belangrijkste: we kunnen organisatoren adviseren hoe ze deze middelen het beste in kunnen zetten.” Hoewel al heel wat organisatoren van zakelijke evenementen de social media en digitale mogelijkheden ontdekt hebben, zijn nog lang niet alle ‘schapen over de dam’. Maar dat gaat in de toekomst veranderen, volgens Balkema. “Eén ding is zeker”, zegt hij. “Fysieke aanwezigheid op een evenement wordt steeds minder belangrijk. Het is aan de organisatoren om daar een draai aan te geven, bijvoorbeeld door youtube, twitter of livestream in te zetten. Dat soort zaken kunnen wij nu al perfect faciliteren. Dat gaat heus niet ten koste van het medium live communicatie, het is eerder een aanvulling. Organisatoren moeten er alleen nog een verdienmodel voor vinden, want waarom zouden ze geen geld vragen voor toegang tot een livestream verbinding? Als de content geweldig is, heeft de bezoeker – fysiek of digitaal – daar best iets voor over.” s Het verhaal BanoPro begint in 1963 met een kapotte platenspeler. Als bij een plaatselijk evenement de pick-up dienst weigert, snelt Gerrit Balkema naar huis om zíjn apparaat te halen. Van het één komt het ander en de oprichting van Bano, een afkorting van Balkema Noordhorn, is de volgende stap. In de jaren die volgen bedient Bano een steeds bredere waaier opdrachtgevers in een steeds groter geografi sch gebied. Er zijn vele hoogtepunten: van het geruchtmakende concert in de jaren zestig van de Rolling Stones in de Haagse Houtrusthallen tot de serie concerten van André Rieu in alle grote Europese steden in de jaren negentig. In de jaren negentig speelde zich ook de overname van het bedrijf Promotec door Bano af en werd de naam veranderd in BanoPromotec, dat later werd afgekort tot de naam BanoPro. “Als kind groeide ik als het ware op tussen de speakers en de mengtafels”, vertelt Erwin Balkema. Het was dan ook niet vreemd dat Erwin in 1994 voor de studie Elektronica aan de TU in Enschede koos, gevolgd door een Master in Business Administration (MBA). Het duurde echter nog tot 2002 voordat hij, net als zijn zus, in de zaak kwam. “Pas toen in 2001 de economie inzakte en ik als business consultant bij PriceWaterhouseCoopers steeds minder werk om handen had, begon het te kriebelen.” Bij zijn terugkeer besloot Erwin het bedrijf eerst eens te analyseren. “De vraag was: waar staan we nu met BanoPro, waar willen we naartoe en waarmee kunnen we ons onderscheiden? Het antwoord was: met onze passie, kwaliteit en originaliteit. Dus daar hebben we ons op gefocust.” En met succes: BanoPro is de afgelopen acht jaar gegroeid van vijf naar twintig werknemers. Daarnaast is BanoPro steeds vaker ook buiten de landsgrenzen actief, voor steeds grotere opdrachtgevers. “Door de overname van hvb av rental & staging, dat in januari 2011 failliet ging en waarmee we al lange tijd samenwerkten, is het zeker het afgelopen jaar snel gegaan”, beaamt Erwin. “Zo snel zelfs dat we besloten om er pas ruchtbaarheid aan te geven als alles weer op rolletjes liep. Reken maar dat zo’n overname een wissel op je bedrijf trekt. Nu zijn we een jaar verder, de klanten zijn tevreden, óók de voormalige klanten van hvb. Dus nu is de tijd wat ons betreft aangebroken om kenbaar te maken dat hvb verder gaat onder de naam BanoPro. Bij deze.” 073 Pagina 72

Pagina 74

Voor verenigingsbladen, online magazines en lesmateriaal zie het Online Touch CMS beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een webshop in uw reclamefolders.

Expovisie zomer 2012 Lees publicatie 3Home


You need flash player to view this online publication