Beurslocatie Tekst Christophe Landuyt Beeld Gerard van de Vecht Sluiting laat wrange smaak na Veemarkthallen in Utrecht haar beslag. In het kader van ‘stadontwikkeling’ krijgt het terrein een woonbestemming. Met de eerste editie van de Automarkt op de nieuwe locatie, in Beverwijk op 3 april 2012, kreeg de sluiting van de D e sluiting van de Veemarkthallen levert gemengde gevoelens op. “In Utrecht kun je nergens nog terecht om los uit de pols iets te organiseren”, reageren de mensen die zich op het Veemarktterrein kiplekker voelden. Anderen in de wijk Voordorp zijn blij dat die wekelijkse parade van Oost-Europese vrachtwagens eindelijk achter de rug is. Heel wat gemor Elke week veranderden op de Utrechtse Automarkt vijftienhonderd tweedehands wagens van eigenaar. En dat al sinds de jaren zeventig, toen de Utrechtse Automarkt in het kielzog van de veemarkt verhuisde van het terrein aan de Croeselaan naar de locatie in Utrecht-Oost. In april verhuisde de beurs naar Beverwijk. Dat leverde heel wat gemor op. “Het Veemarktterrein vervulde zoveel functies dat elke nieuwe bestemming een verlies betekent.” Aan het woord is Gerard van de Vecht, standbouwer, tussen 2000 en 2006 gemeenteraadslid voor Leefbaar Utrecht en gepassioneerd criticaster van de soms vreemde beslissingen van het Utrechtse stadsbestuur. “Kort gezegd: men geeft een rendabele, goed geïntegreerde en laagdrempelige venue op om er een woonproject neer te poten. Maar wie wil nou vlakbij een autosnelweg wonen? Kantoorpanden a la, maar woningen!?” Doodlopend pad Op 1 april verscheen op de website van Vehikel, een evenement rond oldtimers, een persbericht dat even openhartig als cynisch was: ‘De fut is er een beetje uit, zowel bij mezelf 056 Veemarkthallen ■ Gerard van de Vecht: “Er kwamen zeshonderdduizend bezoekers per jaar naar de Veemarkthallen.” als bij de exposanten en er zijn voorlopig geen valabele alternatieven, dus legt deze net-zeventiger er het bijltje bij neer. Was getekend: Frits de Graaf”. “De afgelopen paar dagen heeft het bericht heel wat reacties losgeweekt”, zegt de bezieler van Vehikel. “Toen de gemeenteraad in 2008 het besluit nam om de Veemarktterreinen om te turnen tot woongebied wisten we dat we op een Pagina 55
Pagina 57Heeft u een relatiemagazine, issue of e-archief? Gebruik Online Touch: reisgids van pdf naar digitaal converteren.
Expovisie zomer 2012 Lees publicatie 3Home