■ Door symbolisch schoon water naar Gambia te pompen, wonnen de deelnemers een gratis Sanex-product. Goed bezig De bestaande campagne ‘schoon water hier, schoon water daar’ bracht de inspiratie bijna als vanzelf aan het stromen. Pupping: “Een supermooie campagne is dat, met supermooi beeld. Aan ons de taak om ervoor te zorgen dat dit beeld er op de huishoudbeurs echt uitsprong en om de boodschap bij de doelgroep over te brengen.” De boodschap was duidelijk. Gebruik Sanex Zero%, dan ben je niet alleen goed bezig voor jezelf en voor het milieu, maar ook voor de mensen in Gambia. Brandbase kwam niet met één, maar zelfs met drie concepten. Pupping: “We willen graag dat de klant wat te kiezen heeft.” Polak vult aan: “Wat Brandbase doet is dit: ze bedenken drie goede concepten die alle drie haalbaar zijn. Het ene concept ligt dicht bij de klant en is dus veilig. Het andere is heel ‘wild’, met echte out-of-the-box ideeën en het derde ligt er tussen in. Het voordeel van deze werkwijze is de gelaagdheid: als een bureau met drie wilde ideeën komt, dan is er veel moed voor nodig om ervoor te gaan. Als een concept te dicht bij de klant ligt en dus lekker veilig is, dan denk je als klant al snel: dat hadden we zelf ook wel kunnen bedenken. Juist die gelaagdheid van de concepten spreekt ons aan.” Schiettent Pupping: “Met de klant nemen we de drie concepten door en ‘openen we de schiettent’: iedereen mag schieten op de concepten en zo wordt vanzelf duidelijk welke het krachtigst en populairst is.” Het concept dat als beste uit de bus kwam, was in dit geval ‘het middelste concept qua wildheid, maar de gewaagdste qua uitvoerbaarheid’. “Ga maar eens na hoeveel liter water je nodig hebt voor zo’n waterpomp op de beursvloer”, vertelt Pupping. “Daar is echt héél veel water voor nodig. Daarnaast hadden we te maken met regelgeving waar we aan moesten voldoen. Al met al was het absoluut niet de makkelijkste keuze. Maar wel de meest bijzondere. Die pomp moest ook precies dezelfde pomp zijn als de echte ‘blue pomps’ in Gambia. Gelukkig worden deze door een Nederlands bedrijf geproduceerd en die heeft heel goed met ons mee gedacht en gewerkt.” ■ De Sanexstand op de huishoudbeurs. Pomp-spektakel Bezoekers betraden de stand om twee redenen: ofwel om de test te doen, ofwel om naar het ‘pomp-spektakel’ te kijken of er zelf aan mee te doen. Polak: “Bijna de hele dag stonden er veel mensen op en om de stand. Een presentator begeleidde het spel, waarbij men binnen een minuut zoveel mogelijk water van ‘hier’ naar ‘daar’ moest pompen en waarmee men een gratis product kon winnen. De toeschouwers zagen het waterpeil in een doorzichtige cilinder daadwerkelijk omhoog stijgen. Het pompen was best zwaar, maar dat maakte het juist spannend en gaf de presentator de mogelijkheid om de speler en het publiek aan te moedigen. Ondertussen konden bezoekers op de computers de Sanex-test doen. Wie de test had gedaan, kreeg een bon waarmee je aan de balie een set van twee producten voor twee euro kon kopen. Het setjes-idee is bedoeld om de ‘cross usage’ te bevorderen, zodat een douchegelgebruiker ook de deodorant gaat gebruiken en andersom.” Tevreden Sanex kijkt tevreden terug op de huishoudbeurs. Al was de Margriet Winter Fair qua verkoop beter. Polak: “De huishoudbeurs viel dit jaar samen met de voorjaarsvakantie en carnaval, dat merkte je wel. Maar qua beleving was de huishoudbeurs heel goed. Het concept sloot perfect aan bij de doelgroep. Dat bleek ook uit de reacties die we kregen.” s 023 Pagina 22

Pagina 24

Interactieve online boek, deze catalogus of clubblad is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online bladerbaar uitgeven van digi-verenigingsbladen.

Expovisie zomer 2012 Lees publicatie 3Home


You need flash player to view this online publication