Captains of Industry A ls politicoloog kent Pierre Hermant de finesses van pendeldiplomatie en onderhandelingstechniek. Voor zijn proefschrift beet hij zich vast in financieringsmodellen van verenigingen. Als Vlerick-boy en gewezen general manager van de European Business Summit kent hij de waarde van networking. Je zou bijna vergeten dat hij als directeur-genraal van het Autosalon ook nog eens de koers bepaalt van ’s lands oudste beurs, die straks haar 110de verjaardag viert. Fitnesszaal ’s Ochtends om half zeven vind je hem in een fitnesszaal om de hoek van het huis van de Automobiel aan het drukke Woluwedal in Sint-Lambrechts-Woluwe. Daar beult hij zich af en denkt hij na. Over zijn agenda van die dag, over de automobiel-actualiteit, over ‘zijn’ Autosalon, over de beurzenbranche en over het leven. Vooral over het leven eigenlijk; in april 2007 hing dat van hem aan een zijden draadje na een ernstig ongeval met een scooter. Maandenlang bleef hij geketend aan een rolstoel, krukken en een loodzwaar revalidatieprogramma. Maar Pierre Hermant is een doorbijter, - een talent dat ongetwijfeld ook van pas komt om het natraject van de fusie tussen Expobel en Febelux - een project waar hij zelf niet bij betrokken was, maar wél supporter van is - tot een goed einde te brengen of de toekomst van het Autosalon veilig te stellen. Kwakkeljaar Pierre Hermant: “Het Autosalon heeft één voordeel: hoe goed of hoe slecht het met de auto in het algemeen ook gaat, de mensen blijven komen. Voor veel constructeurs was 2010 een kwakkeljaar, maar niét voor de verkoop in België en niét voor het salon. En de editie 2012 kondigt zich net zo aan. Deze morgen stonden de kranten vol met berichten over de aangekondigde besparingsmaatregelen voor firmawagens (in België rijden 350.000 firmawagens rond op een totaal van vijf miljoen voertuigen). Ik verwacht niet dat die besparingsmaatregelen voor het einde van het salon 2012 van kracht zullen zijn, dus we zitten safe. Veel mensen zullen nog snel willen veranderen voor de nieuwe maatregelen van kracht zijn.” “Op de Porsche-stand kun je met je e-Card een foto laten nemen die automatisch op je Facebook-profiel wordt gepost. Ik kan nu al voorspellen dat dit een voltreffer wordt” s Pierre Hermant: “Wij zijn met de vakverenigingen naar de betrokken administraties gestapt om uit te leggen dat er toch wel een verschil is tussen een beursstand in elkaar timmeren en bijvoorbeeld zwerfvuil verzamelen langs een drukke snelweg.” Baksteen in de maag Eind 2003 staken de grote autoconstructeurs de koppen bij elkaar. Doel van het topoverleg was de grote autosalons wereldwijd minstens te halveren. In Europa gingen onder meer Parijs en Londen voor de bijl, Brussel bleef gespaard. Hermant: “Ze zeggen dat Belgen geboren worden met een baksteen in de maag, maar ik heb redenen om te geloven dat ze bij de geboorte ook een stuurwiel in de handen hebben. We zijn en blijven met voorsprong het beste verkoopsalon, al betekent dat niet dat we op onze lauweren kunnen rusten. Integendeel zelfs, bij elke editie proberen we de beleveniswaarde voor de bezoeker op te vijzelen. Zo pakken we voor de editie 2012 bijvoorbeeld uit met een slimme e-Card. De kaart is uitgerust met een RFID-tag die bij een vijftigtal exposanten ingelezen kan worden. Wanneer de bezoeker ’s avonds inlogt op de website van Febiac, krijgt hij alle multimedia informatie die hij in de loop van de dag op de diverse stands verzameld heeft. Je hoeft dus niet meer de hele dag rond te zeulen met brochures en catalogi. Winst voor de bezoeker, winst voor de exposant - want minder brochures te drukken - én winst voor het evenement als geheel.” Sterk verhaal “Exposanten die de mogelijkheden van de e-Card echt voluit willen exploiteren, gaan natuurlijk nog een stapje verder. Zo kun je op de stand van Porsche straks met je e-Card een foto laten nemen die automatisch op je Facebook-profiel gepost wordt. Ik kan nu al voorspellen dat die animatie qua visibiliteit een voltreffer wordt. Voor de bezoekers van het Autosalon is het van oudsher een van de belangrijkste drijfveren: thuiskomen met een sterk verhaal. Nu zullen ze al een sterk verhaal hebben nog voor ze thuis zijn.” Het zal voor het eerst zijn dat alle bezoekers van het Autosalon - het moeten er een slordige 650.000 worden - systematisch geregistreerd worden en dat de exposanten over de registratiegegevens zullen kunnen beschikken. “We gaan het niet moeilijker maken dan het hoeft te zijn”, zegt Hermant daarover. “Elke bezoeker zal pakweg acht vragen moeten beantwoorden die polsen naar zijn profiel, voorkeuren en aankoopplannen. De gegevens worden ter beschikking gesteld aan alle exposanten, dus wie wil, kan ze gebruiken. We zorgen er in elk geval voor dat de wijze waarop we gegevens verzamelen, beheren en verdelen helemaal in overeenstemming is met de wet op de bescherming van de privacy.” 012 Pagina 11
Pagina 13Scoor meer met een webwinkel in uw catalogi. Velen gingen u voor en publiceerden archief online.
Expovisie winter 2011 Lees publicatie 2Home