Eerste Hulp Bij Beurzen 2011 Laat beursfoto's maken Deelname aan een congresbeurs heeft zijn eigen spelregels. De deelnemers komen in eerste instantie voor het congres. Dat geeft een heel andere ‘mind set’ dan die van een beursbezoeker. Speel hier met je beursconcept op in. et ontbreekt op bijna elke checklist: foto’s (laten) maken van jullie aanwezigheid op de beurs. Wat een zonde. Al die moeite die het beursteam in de beurspresentatie heeft gestoken en het resultaat dan niet vastleggen. Die foto's zijn een blijvend bewijs van jullie inspanning. Met die foto's kun je de mensen die niet naar de beurs zijn geweest – bijvoorbeeld de directie – alsnog laten zien wat jullie hebben gepresteerd. Je kunt ook foto's H naar de vakpers sturen, waarmee je de kans vergroot dat zij over jullie schrijven in hun beursverslag. En het levert weer een nieuwsitem op voor jullie eigen website. Bij de evaluatie van de beursdeelname kun je teruggrijpen naar dit beeldmateriaal en het kan ook de briefing voor de volgende beursdeelname ondersteunen. Nu lijkt een foto maken eenvoudig, zeker in het digitale tijdperk. De lichtomstandighe- den in een beurshal maken het echter vrijwel onmogelijk om als amateur een waardige foto te maken van de stand. Voor professioneel gebruik van de foto is het daarom verstandig om een fotograaf in te huren. Vergeet vooral niet om ook een vrolijke foto van de standbemanning te (laten) maken. Het levert een blijvende herinnering op aan de gezamenlijke beurspres(en)tatie. ✚ Een persbericht schrijven Je staat voor de 25e keer op de beurs. Je hebt een nieuw product of dienst. Je hebt een ludieke actie op de beursstand. De nieuwe CEO uit Azië is op de stand aanwezig. Jouw standteam heeft de eerste prijs gewonnen voor ‘best geklede standbemanning’. llemaal nieuwsfeiten waar je voor of na de beurs een persbericht over kunt sturen. Een persbericht is een manier om gratis publiciteit te genereren. Als het persbericht goed in elkaar zit, is de kans groter dat de redacteur van krant, (vak)blad of website het bericht in zijn of haar medium plaatst. Dit zijn de eisen waaraan een goed persbericht voldoet: ❐❐ Er moet een nieuwsfeit in staan. ❐❐ Het bericht moet foutloos geschreven zijn. ❐❐ Het bericht moet makkelijk leesbaar zijn. Schrijf het op zoals je het zegt. ❐❐ De kop moet kort en krachtig zijn en in één keer duidelijk maken waar het bericht over gaat. A ❐❐ Het bericht moet beginnen met wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. Dit is het intro. ❐❐ Het bericht moet niet te lang zijn, zeker niet langer dan één A4. ❐❐ Het bericht moet oprolbaar zijn: de belangrijkste dingen staan bovenaan en de minst belangrijke onderaan. Dan kan de redacteur er makkelijk een stukje “afknippen” als het niet op de pagina past. ❐❐ Maak er geen reclametekst van. Hou het objectief en zakelijk, anders wordt het niet geplaatst. ❐❐ Schrijf in de actieve vorm en vermijd woorden als ‘worden’, ‘kunnen’ en ‘zullen’. ❐❐ Sluit het bericht af met ‘Einde persbericht’ en zet daar onder ‘Noot voor de redactie’. Hieronder zet je de gegevens van de contactpersoon die meer over dit onderwerp kan vertellen. ❐❐ Stuur een goede kwalitatieve foto met het bericht mee, dat verhoogt de kans op plaatsing. ❐❐ Denk aan het fotobijschrift: wat staat er op de foto? ✚ 033 Pagina 32

Pagina 34

Scoor meer met een webshop in uw publicaties. Velen gingen u voor en publiceerden studiegidsen online.

EHBB 2011 Lees publicatie 4Home


You need flash player to view this online publication