kop! België: à la Belge In 2004 pakten de toenmalige vakorganisaties Febelux en Expobel uit met een gemeenschappelijk project rond veiligheid: een document met veertien aanbevelingen om het werken op de site veiliger te maken. Een flyer met de aanbevelingen werd verspreid onder alle aangesloten leden, tijdens de opbouw werden ook grote affiches van hetzelfde document op goed zichtbare plaatsen opgehangen. Vier jaar later volgde een meer uitgebreide brochure, waarin bij elke aanbeveling verwezen werd naar de wetgeving enerzijds en naar praktische oplossingen en hulpmiddelen anderzijds. De achilleshiel van het Belgische initiatief was – en is nog steeds een beetje – de afdwingbaarheid: het Febelux-document handelt over aanbevelingen, niet over verplichtingen. De medaille voor vlijt bij het doen naleven van de veiligheidsvoorschriften gaat naar Kortrijk Xpo; het complex liet als eerste de standbouwers bij elke opbouw een document tekenen waarmee ze aangeven de veiligheidsvoorschriften te kennen en te zullen naleven. Sinds 2001 is voor elke werf waar twee of meer aannemers tegelijk of na elkaar actief zijn, een veiligheidscoördinator verplicht. Die moet onder meer toezien op de correcte naleving van alle veiligheidsvoorschriften. Hij of zij kan waar nodig een verwittiging geven, keuringsattesten opvragen en zelfs de werken laten stilleggen. Eén ding kan de veiligheidscoördinator echter nog niet: verbergen dat er een diepe kloof zit tussen de wetgever en de praktijk op de beursvloer. Pinnen of cash betalen, alstublieft! Dat veiligheidsvoorschriften makkelijk tot misbruik of tot oneigenlijk gebruik kunnen leiden, mochten standbouwers op maandag 16 januari aan den lijve ondervinden. In de vroege ochtend verzamelden de standbouwteams zich voor de poorten van de Brabanthallen in ’s-Hertogenbosch, met de intentie om de handen weer lekker uit de mouwen te steken voor de opbouw van de vakbeurs Facilitair. Tot ieders verbazing mocht dat pas na het betalen van 45 euro per persoon voor een opbouwpasje. ‘Achter in de rij aanschuiven en pinnen of cash betalen, alstublieft...’ Expovisie wilde graag weten welke bijzondere maatregelen de organisator had genomen om een ‘opbouwtoegangsprijs’ van 45 euro te verantwoorden. Organisator Holapress, bedenker van deze nieuwe inkomstenbron, verkoos ook na enig aandringen geen antwoord te geven op onze volgende vragen: 1) Hoe, wanneer en aan wie werd deze opbouwregeling meegedeeld? 2) Staat de opbouwregeling vermeld in de deelnamevoorwaarden van Facilitair of het algemeen reglement? 3) Hoe werd de kostrijs van de opbouwpas vastgesteld? Welke kosten worden ermee gedekt? 4) Geldt de regeling voor alle beurzen die Holapress organiseert? 5) Is een dergelijke opbouwregeling voor zover u weet ook voor andere beurzen/in andere landen van kracht? Wil degene die de antwoorden op deze vragen wel weet, deze mailen naar expovisie@hetportaal.com? Alvast vriendelijk bedankt! Mystery guest Grotere, buitenlandse organisatoren drongen bij Amsterdam RAI al langer aan op een meer stringent veiligheidsbeleid, – in eerste instantie om diefstal tijdens de opbouw en afbouw tegen te gaan. “In onze benadering hebben we beide aspecten meegnomen”, vertelt Tjon. “Door de opbouwpasjes zijn de hallen ietsje minder een duiventil. Het werkt als een extra drempel voor wie met kwaaie bedoelingen naar de RAI komt. Uit de eerste resultaten blijkt daarnaast dat de veiligheid erop vooruit is gegaan. Vroeger hadden we de meeste ongevallen met derden die hier aan het werk waren, nu is hun aandeel naar omlaag bijgesteld. De Horecava was voor ons een eerste testcase om te zien in welke mate de reglementen worden nageleefd. Daar hebben we zelfs een mystery guest op af gestuurd. Welnu, de eerste resultaten zijn zeer bemoedigend. Alles wijst erop dat we in zeer korte tijd een mentaliteitswijziging tot stand hebben kunnen brengen. Daar zijn we best wel een tikkeltje trots op. En we zijn heus niet te beroerd om onze inzichten met collega’s te delen. Daarom doen we alles in april uit de doeken tijdens een CLC-Vecta meeting.” Safety Shop Om acute noden in de overgangsperiode te regelen, opende Amsterdam RAI een Safety Shop. Exposanten, standmedewerkers en gelegenheidsbezoekers kunnen er tijdens de opbouw en afbouw terecht voor een helm en veiligheidsschoenen. “Tegen kostprijs”, benadrukt Tjon. “We hebben niet de ambitie om ook nog eens een boetiek voor werkkledij te exploiteren. Zaak is dat we én in de meest veilige omstandigheden kunnen werken én tegelijk een gastvrije plek blijven.” s 055 Pagina 54

Pagina 56

Scoor meer met een webwinkel in uw presentaties. Velen gingen u voor en publiceerden handleidingen online.

Expovisie voorjaar 2012 Lees publicatie 1Home


You need flash player to view this online publication