■ Messe Frankfurt Europaviertel dan 25 procent. Voor de heimat mikt Nürnberg dan ook in eerste instantie op groei voor de (eigen) vakbeurzen. Embedded World en European Coatings Show konden in 2011 tweecijferige groeiresultaten voorleggen, de IT-vakbeurs it-sa ging er zelfs een kwart op vooruit. Voor 2012 heeft Nürnberg Messe vijftig eigen vakbeurzen en vijftig gastbeurzen op de agenda. De kleppers Holz-Handwerk en fensterbau/frontale zijn al sinds eind 2011 volgeboekt en ook embedded World en Euroguss gaan er fors op vooruit. Nieuw is de vakbeurs Enforce Tac rond het thema binnenlandse veiligheid en ordehandhaving, die de 35 oude IWA - OutdoorClassics zal vervoegen. De belangrijke buitenlandse ontwikkelingen zijn zonder twijfel de verwerving van de brouwerijvakbeurs InterBev, die in oktober in Las Vegas plaatsvindt en nu een team vormt met Brau Beviale, de lancering van Mexico Pet Expo & Conference in juni en PET Rio in augustus. Voor zowat dertig events in binnen- en buitenland treedt Nürnberg Messe als realisator op. Het meest omvangrijke project wordt wellicht de vakbeurs die gekoppeld is aan FISITA, het wereldcongres van automobielingenieurs, dat dit jaar in Peking plaats vindt. Peter Ottmann: “Op dit moment wordt zowat tien procent van de omzet gegenereerd door buitenlandse activiteiten. Tegen 2020 willen we dat aandeel verdubbelen.” Frankfurt: 101 vakbeurzen Messe Frankfurt organiseerde in 2011 welgeteld 101 vakbeurzen, waarvan meer dan de helft buiten Frankfurt, op zo’n dertig locaties verspreid over de wereld. Die waren samen goed voor een omzet van 457 miljoen euro, de hoogste ooit in het bestaan van Messe Frankfurt. De groep kreeg 3.3 miljoen bezoekers over de vloer voor 67.000 exposanten. Voor 2011-2012 noteert Messe Frankfurt 21 nieuwe beurstitels. Een samenwerkingsakkoord met de Britse groep UBM Live verankert een aantal grote vakbeurzen in Frankfurt tot 2021, het contract met de Duitse automobielindustrie verzekert de stad tot 2019 van een groot autosalon. Om haar ambities voor 2012 - de kaap van 500 miljoen ronden - waar te maken, heeft Messe Frankfurt een handvol strategische acquisities gedaan. Daaronder Interlight Moscow, de toonaangevende verlichtingsbeurs voor de Russische markt, met 526 exposanten en een kleine 30.000 bezoekers. Ook EU PSSEC, een vakbeurs en congres voor de fotovoltaïsche sector, kan behoorlijk wat gewicht in de schaal werpen. Qua infrastructuur gaat alle aandacht in 2012 en 2013 naar de bouw van een nieuw congrescentrum in de stadswijk Europaviertel. Daar komt, pal naast het shopping center Skyline Plaza, vergaderaccommodatie op drie verdiepingen die op maat gesneden is voor kleinere conferenties tot 150 deelnemers. Daarmee wil Messe Franfurt een nieuw segment aansnijden dat niet kon worden bediend met de bestaande congresinfrastructuur op het beursterrein zelf. Düsseldorf: lonkt naar Azië 2011 was een uitstekend jaar voor Messe Düsseldorf: de omzet piekte met 360 miljoen euro, er wordt een winst na belastingen van vijtien miljoen euro verwacht. Er is, met andere woorden, een beetje marge voor investeringen en die wil Parijs-aan-de-Rijn op twee fronten verdelen. In de thuishaven ligt een investeringsprogramma met een prijskaartje van 500 miljoen euro dat tegen 2020 de volledige infrastructuur moet vernieuwen. Vier hallen kregen tot dusver een opknapbeurt, in 2012 is de imposante hal 12 aan de beurt. Andere investeringen gebeuren vooral in het kader van de expansie naar Zuidoost-Azië. Deze markt is goed voor 500 miljoen consumenten en kende de afgelopen jaren een fikse economische groei. Messe Düsseldorf kiest voor Jakarta als uitvalsbasis en zette daar eerder al de drieledige vakbeurs Indoplas (kunststofbranche), Indopack (verpakkingsindustrie) en Indoprint (drukkerijwereld) in de markt. Het gaat telkens om regionale klonen van eigen succesnummers K, Interpack en drupa. In februari 2013 komt daar Indometal bij. Samen met de concullega’s uit Frankfurt wordt in april in Moskou de vakbeurs SHK/ ISH (verwarming en airco, installatietechniek) boven de doopvont gehouden. In 2013 komt er in Sao Paulo een Braziliaanse versie van de vakbeurs wire. Met 25 eigen beurzen en nog eens vijftien gastevenementen wordt het in 2012 ongetwijfeld erg druk in de thuisbasis. De onbetwiste klepper is de vierjaarlijkse vakbeurs drupa in mei, goed voor 1.800 exposanten en 370.000 bezoekers. De vorig jaar gelanceerde digi:media voor commercieel en digitaal printen, mag dit jaar het wagonnetje aan moeder drupa vasthangen, maar moet in de tussenliggende jaren op eigen benen kunnen staan. s 021 Pagina 20

Pagina 22

Interactieve digi-relatiemagazine, deze vaktijdschrift of cursus is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het naar een online publicatie omzetten van web relatiemagazines.

Expovisie voorjaar 2012 Lees publicatie 1Home


You need flash player to view this online publication