betreft bezoekers- en exposantenaantallen als in verhuurde oppervlakte werden gemiddeld tweecijferige groeiresultaten gerealiseerd. Een deel daarvan is toe te schrijven aan de liefst veertig nieuwe evenementen die tussen 2008 en 2011 in Keulen en elders in de wereld in de markt werden gezet. Ook in 2012 wordt een hoog expansieritme aangehouden: bovenop de zeventig miljoen euro die de afgelopen jaren in de uitbouw van het noordelijke deel van het complex werd geïnvesteerd, worden in 2012 opnieuw enkele miljoenen besteed aan aanpassings- en onderhoudswerken van de hardware. Op het gebied van software - Kölnmesse biedt meer dan veertig soorten diensten aan - wordt vooral de kaart van innovatieve media getrokken: Smartphone apps moeten in 2012 alle essentiële informatie binnen handbereik van de bezoeker brengen. “Maar ook in klassieke dienstverlening als catering of media-ondersteuning blijven we investeren”, benadrukt CEO Gerald Böse. “Zaken als infrastructuur en bereikbaarheid zijn belangrijke succesfactoren, maar de kwaliteit van het verblijf voor exposanten en bezoekers is minstens even belangrijk. We willen een plek zijn waar de mensen graag naartoe komen. Dat betekent onder meer dat je moet blijven investeren in een zo breed mogelijk dienstenpallet.” Gusto Italia Dit jaar begon voor Kölnmesse goed met de succesvolle première van LivingInteriors (16 - 22 januari), een event rond bad- en woonkamers, vloeren, plafonds, wanden en verlichting dat zich vier dagen lang tot een vakpubliek en daarna drie dagen tot het grote publiek richt. De eerste editie was goed voor 120 exposanten. Böse: “Later dit jaar komen er in Keulen twee voedingsvakbeurzen bij. In juni is het de beurt aan Gusto Italia, een driedaagse vakbeurs voor Italiaanse levensmiddelen en dranken. In november is het de beurt aan C-Shop Cologne - The European Convenience Show.” Bij de gastevenementen noteren we ISO 2012, een vakbeurs over isolatiematerialen, die na zeven edities in Wiesbaden in mei 2012 naar Keulen verhuist. Het project van uitgeverij Lambda Verlag was tot nu toe goed voor zevenduizend vakbezoekers en 130 exposanten, maar zal in de nieuwe thuishaven wellicht nog een stuk groeien. Ook voor oude en nieuwe gevestigde waarden staat de barometer in 2012 uiterst gunstig: Anuga Foodtec (27 tot 30 maart) verpulvert opnieuw records inzake aantal exposanten en tentoonstellingsoppervlakte, Gamescom (15 - 19 augustus) groeit zestien procent en ook voor Photokina (18 - 23 september) loopt het storm. 019 w Pagina 18

Pagina 20

Voor relatiemagazines, online mailings en rapporten zie het Online Touch content management beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een online shop in uw brochures.

Expovisie voorjaar 2012 Lees publicatie 1Home


You need flash player to view this online publication