Marketing Bekijk beursmarketing ook eens achterwaards Om de marketingstrategie rond jullie beursdeelname te bepalen kun je het beste aan het einde beginnen. Wat moet het eindresultaat zijn van deelname aan deze beurs? Dan pas ga je nadenken welke marketinginstrumenten je gaat inzetten om de gestelde doelen te halen. e wilt weten of de beursdeelname dat heeft opgeleverd wat je er vooraf van had verwacht. Je verzamelt de gegevens uit jullie klantensysteem en belegt een meeting met alle betrokkenen voor een evaluatie. J Follow-up Om het rendement van het klantencontact tijdens de beurs te verzilveren, bedenk je eerst hoe je de follow-up gaat doen. Wordt het bellen, informatie nasturen, een bedankbriefje, afspraken inplannen? Denk ook aan de terugkoppeling naar de (vak)pers; die free publicity heb je makkelijk verdient. Wie gaat wat doen en hoeveel tijd na de beurs? Hoe ga je in jullie klantensysteem bijhouden dat het om beursgerelateerde contacten gaat? Registreren Hoe komt degene die de follow-up doet aan de benodigde informatie? Bedenk dus hoe het standteam de benodigde contactgegevens verzamelt en hoe de standbemanning rapporteert wat er afgesproken is met de (potentiële) klant. Het mag duidelijk zijn dat een gestructureerde aanpak meerwerk en onduidelijkheden in de vervolgfase voorkomt. Zorg daarom voor een registratiesysteem, digitaal of met formuleren. Kijk eerst of je aan kunt haken bij de registratie van de beursorganisator. En zorg ervoor dat de verzamelde informatie niet zoek raakt (wat veelvuldig voorkomt). Maak dus iemand verantwoordelijk voor het (dagelijks) inzamelen van de informatie en zorg dat er snel kopieën komen. Stopping power Je wilt natuurlijk geen prospect door de mazen van jullie net laten glippen. Dus bedenk hoe je zorgt dat de standbemanning alle relevante bezoekers die langs jullie stand lopen te spreken krijgt. Een duidelijke boodschap van de stand en de ondersteunende communicatiemiddelen helpen daarbij. Waarmee denk je de aandacht van de juiste bezoekers te trekken? Zorg in ieder geval dat ze bij jullie stand stoppen om de boodschap in zich op te nemen. Hoe je deze ‘stopping power’ bereikt hangt af van jullie product of dienst en jullie doelgroep. Entertainment is een goed hulpmiddel, zeker op drukbezochte beurs. En bedenk dat entertainment niet per definitie platte lol is. Huur mensen in die het vak verstaan van aandacht trekken en mensen inschatten. Daarna is het aan jouw eigen standbemanning om de gewenste bezoekers verder van dienst te zijn. Uitnodigen Zet diverse communicatie instrumenten in om te zorgen dat mensen komen. Maak het zo persoonlijk mogelijk, door mensen telefonisch uit te nodigen of een brief of mailing te sturen. Alleen een e-mailing is onvoldoende. BEURS LOCATIE Centraal gelegen, pal naast de A27, goed bereikbaar en gratis parkeren. Wij bieden 4 beurshallen met in totaal 10.000m2 gestoffeerd vloeroppervlak en 10 vergaderzalen. Ons motto: Samenwerken is de kracht voor de toekomst. Meidoornkade 24 3992 AE Houten T +31 (0)30 6349100 F +31 (0)30 6349101 E info@expohouten.nl www.expohouten.nl 050 Pagina 49

Pagina 51

Voor PDF's, online reisgidsen en artikelen zie het Online Touch content management beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een e-commerce shop in uw catalogi.

EHBB 2011 Lees publicatie 4Home


You need flash player to view this online publication