Halm Pitstop: beter resultaat voor de helft van de kosten O nmiskenbaar een volledig uitgewerkt standconcept. De uitstraling van een garagebox, racewagens en een team monteurs. Navraag leert dat het om een Nederlandse deelnemer gaat. Halm Industries International in Warmond is gespecialiseerd in drukpersen voor het bedrukken van enveloppen. Het is de achtste Drupa voor managing director René Laukens. Hij is, inclusief drie dagen opbouw en een dag afbouw, in totaal 18 dagen aanwezig op het beursterrein. “Klanten vragen aan ons waarom we nog geen machine hebben voor digitaal printen. Als je doorvraagt blijkt dat ze eigenlijk snelle ombouwtijden bedoelen”, vertelt hij. “Hier laten we zien dat je dat ook met onze machines kunt. Binnen dertig seconden kun je omschakelen naar bijvoorbeeld de volgende drukkleur.” Om dat snelle wisselen te communiceren heeft Laukens zelf het standconcept Halm Pitstop bedacht. “Iedereen kent dat van de Formule 1 waar ze razendsnel banden wisselen. Die boodschap willen we hier overbrengen.” Op de uitvoerband van de machine liggen stapeltjes enveloppen in verschillende kleuren bedrukt om deze boodschap te versterken. De uitwerking van het concept heeft hij gedaan met zijn reclamebureau Haags Lof ontwerpers en standbouwer AluExpoArt. Deze samenwerking leverde niet alleen een nieuw standconcept op, maar ook een nieuw standsysteem. “Ik heb nu voor een systeemstand gekozen. Houtbouw is naar mijn mening niet meer te betalen”, stelt Laukens. “Voordeel van systeembouw is ook dat de stand makkelijker te schalen is.” “Wat me verder opviel is dat de stand helemaal klaar was toen we aankwamen. Dit lijkt logisch maar mijn ervaring van de afgelopen dertig jaar beurzen draaien - ik schat toch snel een slordige honderd beursdeelnames - heeft mij geleerd dat het toch behoorlijk uniek is dat er zo compleet en op tijd wordt afgeleverd.” Alhoewel de Drupa een ongewoon rustige eerste beursdag kende, is hij overtuigt van het nut van deze beurs. “Het is mijn ervaring dat deze beurs ons voor twee tot drie jaar aan 009 werk oplevert. Ik denk er wel over om met kleinere beurzen te stoppen. Zo staan we normaal ook in Milaan, maar voor een beurs voor drie dagen is het opbouwen eigenlijk te duur.” Aan een beurs deelnemen, zonder een drukpers in de stand is voor Laukens geen optie. “Daar draait het toch om. Mensen moeten de machine zien en aanraken. Anders komt het niet over.” Op de voorlaatste beursdag stuurt Laukens nog een e-mail naar onze redactie. ‘We hebben op de stand erg veel goede (ongevraagde) positieve reacties gekregen op het gehele concept! Het is duidelijk dat een goed gecommuniceerd standconcept dat vervolgens consequent wordt doorgevoerd op de beurs zijn vruchten afwerpt. Wat we ook bijzonder vinden is dat we met dit concept bijna 50% kosten hebben bespaard zonder afbreuk te doen aan de uitstraling, het tegenovergestelde resultaat is behaald!’ s Pagina 8

Pagina 10

Scoor meer met een webshop in uw clubbladen. Velen gingen u voor en publiceerden nieuwsbrieven online.

Expovisie zomer 2012 Lees publicatie 3Home


You need flash player to view this online publication