Voorwoord Nieuwe dienstverlening Beste lezer, E en ongekend aantal beurzen is de afgelopen maanden geannuleerd. Daar tegenover staat dat in diezelfde periode 061 “ Professionele aanbieders van Audiovisuele middelen die de beste oplossing voor uw beurs of evenement hebben?” AV-wijzer 2012 Hier vindt u ze! een nog groter aantal nieuwe beurzen is gelanceerd. Kij ken we naar de slotberichten van de gekende beurzen, dan is het beeld wisselend te noemen en bezien in het perspectief van de algehele economische ontwikkeling zeker niet negatief. Wat betekent dat voor het medium beurzen en de bedrij ven die er hun brood mee verdienen? De algehele teneur in de branche kun je gerust negatief noemen. Het faillissement van een vooraanstaand bedrij f als Gielissen Holland komt hard aan. De uiteindelijke doorstart zal de branche niet vrolij ker hebben gemaakt. Diverse leveranciers kunnen een stuk omzet afschrij ven en aan de aanbodzij de verandert er uiteindelij k niets. Aan de vraagzij de des te meer. Exposerende bedrij ven zoeken hoe dan ook naar kostenbesparing. Net als bij alle aspecten van hun bedrij fsvoering moet ook de marketing tegen lagere kosten. De beurzenbranche speelt hier goed op in door beursconcepten te lanceren die een veel lagere investering vragen. Aryen Lemstra en Joris Bots wonnen daarom terecht een Gouden Giraffe voor hun no-nonsense beursconcept Branchecontact, waarbij de deelnemers zich tegen een laag tarief op gelij kwaardige wij ze presenteren. Veel van de nieuwe beurzen zij n net als bij dit concept gebaseerd op standaardstandbouw. Dat legt de pij n bij de leveranciers: minder maatwerk standbouw - of in ieder geval minder dure stands - maken dat vooral de standbouwbedrij ven het moeilij k hebben en in hun voetsporen de toeleveranciers. Goedkope beursconcepten vragen om een andere dienstverlening. Bij voorbeeld een bedrij f dat zorgt dat een exposant de standaardstand op een eenvoudige manier toch de gewenste uitstraling kan geven. Als dienstverlening of als product. Of een bedrij f dat de exposant helpt met de communicatie rond de beursdeelname. Bij de goedkope beursconcepten wordt op het gebied van bezoekerswerving namelij k een grotere inbreng van de exposanten verlangd. Zo zijn er ongetwijfeld nog meer producten en diensten te bedenken waar wél behoefte aan is. Hier liggen kansen voor innovatieve aanbieders in de expobranche. s Edwin Nunnink Edwin.nunnink@hetportaal.com Colofon JAARGANG 61, ZOMER 2012, Expovisie nummer 611, vakblad VOOR DE EXPOBRANCHE. OPLAGE: 9.000 exemplaren. FREQUENTIE: vier keer per jaar. UITGEVERIJ: Het Portaal Uitgevers, Postbus 125, 1520 AC Wormerveer, T: (075) 6475747, F: (075) 6284914, E: expovisie@hetportaal.com, I: www.expovisie.nl REDactie: Edwin Nunnink (Hoofdredacteur Nederland), Christophe Landuyt (Hoofdredacteur België), Judith Munster (Eindredactie). UITGEVER: Edwin Nunnink. ABONNEMENTEN: Els Metselaar (abonnementen@hetportaal.com), Nederland en België: € 84,36 per jaar (excl BTW), Europa: € 88,36 per jaar, Studenten: € 46,35 per jaar. Abonnementen worden afgesloten voor een jaar en verlengd tot wederopzegging. Opzeggen: schriftelijk twee maanden voor afloop van de abonnementsperiode. VERZENDING BELGIË: 4x per jaar, maart, juni, september, december. Erkenningsnummer P309948. Afgiftekantoor Antwerpen X. ADVERTENTIES: Mart Mulder (mart.mulder@hetportaal. com), T: (06) 54317087. TRAFFIC: Natasja Groenink, T: (075) 6475747. VORMGEVING: Aryen Bouwmeester, Dirk van der Burgh, SDA Print + Media. DRUK: SDA Print + Media. COVER: Photos and More 005 Pagina 4

Pagina 6

Interactieve eboek, deze club blad of uitgave is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online plaatsen van online weekbladen.

Expovisie zomer 2012 Lees publicatie 3Home


You need flash player to view this online publication