s Luc Paeme van Fairs Consult: “Het enige voordeel dat we hebben, is dat de meeste venues in de zomer leeg staan. We hebben weinig problemen qua op- en afbouw.” s Frans Heslinga van MUA Professional en het Dutch Model Event: “In juni lopen de mensen er een stuk luchtiger en vrolijker bij. Er hangt meer energie in de lucht en dat straalt af op het evenement.” Zomervakantie MUA Professional en Dutch Model Event kregen in Utrecht een plekje op de agenda in het tweede weekend van juni. Zowel bij exposanten als bij bezoekers sloegen de nieuwe data onmiddellijk aan. “In juni lopen de mensen er een stuk luchtiger en vrolijker bij”, aldus Heslinga. “Er hangt meer energie in de lucht en dat straalt af op het evenement. Ik hoor beursorganisatoren wel eens beweren dat de zon of het goede weer hun grootste vijand zijn, maar ik vermoed dat ze dat vooral zeggen om andere tekortkomingen van de manifestatie te maskeren. Als je een sterk evenement neerzet waar mensen echt willen zijn, dan doet het er weinig toe wanneer je het organiseert. Waarom geen publieksbeurs organiseren tijdens de zomervakantie? Er mogen in die periode dan al heel wat mensen op reis zijn, het is ook waar dat de thuisblijvers precies dan tijd zat hebben om een beurs te bezoeken.” Stralende zon Ook voor Gregory Olszweski, Group exhibition manager bij Artexis, is het goede weer eerder een bondgenoot dan een vijand. Zijn vakbeurs voor de vastgoedmarkt Realty vind eind mei plaats in Tour & Taxis. Onder een stralende zon beleefde de derde editie in 2011 een recordopkomst met goed vijfduizend bezoekers. Olszewski: “Realty staat op de agenda tussen MIPIM in Cannes (maart) en Provada in Amsterdam (juni) in. Hoewel de beurs in eerste instantie nationale exposanten en bezoekers trekt, willen we toch die internationale dimensie open houden door te kiezen voor een vacante periode. Omdat dat het best aansluit bij de agenda van de beoogde bezoekers, begint Realty de eerste twee beursdagen pas om 14.00 uur. Op die manier kunnen de mensen ’s ochtends gewoon naar kantoor, de lopende zaken afwerken en ’s namiddags naar de beurs. Vijftig procent korting Er wordt erg geheimzinnig over gedaan, maar het is een feit: wie een beetje kan negotiëren, kan mooie voorwaarden bedingen om een hal te huren in de dalperiodes. Al valt het niet altijd louter financieel uit te rekenen, tussen midden juni en eind augustus worden kortingen tot vijftig procent toegekend. Vaak gaat het om gunstmaatregelen waar in drukke periodes harde cash voor moet worden betaald: meer open afbouwdagen, een gunstiger tarief voor het verbruik, betere parkeerplaatsen, extra plaats voor opslag et cetera. Ook inzake bezoekerspromotie vallen in de beursluwe periodes koopjes te doen. De reclame-druk is in het late voorjaar en de zomer aanzienlijk minder hoog dan in de rest van het jaar. Hoewel reclameregies op hun hoede zijn om helemaal plat op de buik te gaan, bieden ze in de stille periodes vaak pakketten aan waar de collega’s van de oktober- en novemberbeurzen alleen maar kunnen van dromen. s 015 Pagina 14

Pagina 16

Voor flyers, online club bladen en verenigingsbladen zie het Online Touch online publisher CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een webwinkel in uw kranten.

Expovisie zomer 2012 Lees publicatie 3Home


You need flash player to view this online publication