w s Johan van de Water, manager Communicatie en Public Relations, in actie tijdens één van de vele beurzen en events waaraan Nooteboom Trailers jaarlijks meedoet. de Intermat 2009 in Parijs. elke beursdeelname doelstelling. Voor een nieuwe markt als Rusland bijvoorbeeld is profilering het belangrijkste doel. Bij veel andere beurzen kijken we naar het rendement van de beursdeelname. Dat rendement kun je overigens niet altijd op de korte termijn berekenen. Soms levert een beurs na twee jaar nog orders op. Dat heeft te maken met de looptijd van contracten. Men gaat niet over één nacht ijs. Met de investering in onze voertuigen kunnen bedragen gemoeid zijn van 40.000 tot wel 500.000 euro en meer. In elk geval letten we scherp op de kosten; we willen de beursdeelname terugverdienen. Van al onze beursdeelnames monitoren we de uitkomst en maken we een analyse. Hoeveel leads genereren we, hoeveel orders schrijven we, hoeveel klantcontacten onderhouden we? Het afsluiten van deals vindt overigens meestal niet fysiek op de beurs plaats omdat het langdurige beslissingstrajecten kunnen zijn. En soms spelen dus andere factoren om aan een beurs deel te nemen een rol, zoals investeren in het imago of het aanboren van nieuwe markten. Het budget voor beurzen wordt elk jaar in de periode november/december doorgesproken met de afdeling verkoop. Momenteel besteden we ongeveer veertig procent van het marketingbudget aan beurzen.” Innovaties Nooteboom Trailers staat te boek als een trendsettend bedrijf dat regelmatig innovaties lanceert: vernieuwende concepten, gericht op klantvoordeel, die zich onderscheiden door de hoogwaardige kwaliteit. Dat stimuleert de doorloopsnelheid van de trailers. Klanten rijden er economisch zeven jaar mee, terwijl de voertuigen technisch gezien veel langer kunnen meegaan. In het verleden werden de noviteiten vaak gelanceerd tijdens de beurzen. Maar dat is door de veelheid aan beurzen bijna geen haalbare kaart meer. Van de Water: “Hoe meer beurzen, hoe moeilijk het wordt om elke keer nieuwe voertuigen te lanceren. Bovendien mogen onze innovaties altijd op een warme belangstelling rekenen van onze concullega’s op de beurs. We organiseren tegenwoordig ook eigen events of doen mee aan speciale events van partners. Het voordeel hiervan is dat je veel minder verstoring van het ‘umfeld’ hebt. Immers, jouw producten staan centraal.” Samen met partners organiseert Nooteboom Trailers bijvoorbeeld de ‘MAN trucknology’ in Duitsland. Tijdens de grote finale van de MAN Trucknology Roadshow verzorgde Profiel Nooteboom Trailers De Royal Nooteboom Group werd in 1881 opgericht en is nog steeds in handen van dezelfde familie. Het bedrijf is onder de naam Nooteboom Trailers marktleider in Europa in de niche van uitzonderlijk vervoer over de weg, waarbij hoogte, breedte, lengte of gewicht een uitdaging zijn. Nooteboom Trailers ontwikkelt en produceert voor al deze uitzonderlijke vormen van transport vervoermiddelen, zoals uitschuifbare en hydraulisch gestuurde diepladers. “We bestaan bij de gratie van bruggen, viaducten en rotondes,” vertelt Johan van de Water, manager Communicatie en Public Relations. Het bedrijf heeft ruwweg drie klantengroepen: beroepsvervoerders nationaal en internationaal gespecialiseerd in uitzonderlijk wegvervoer. De derde groep zijn de eigen vervoerders, zoals wegenbouwbedrijven. Belangrijke marktsegmenten voor Nooteboom zijn grondverzet, windenergie, hoogwerkers, kraanindustrie, beton- en staalconstructie, boten en kraangeladen goederen. Het bedrijf telt momenteel ongeveer 350 medewerkers. 007 Pagina 6
Pagina 8Scoor meer met een e-commerce shop in uw clubmagazines. Velen gingen u voor en publiceerden onderwijsmagazines online.
Expovisie winter 2011 Lees publicatie 2Home