Beursconcept hadden 65 mensen gedaan: het maximale aantal dat we aankonden. We krijgen nu nog steeds enthousiaste reacties binnen, én aanmeldingen voor de volgende editie.” Hoe hebben jullie zaken als standbouw, tapijt en meubilair geregeld? “Voor het marktplein hadden we kraampjes gehuurd en op het Verwenplein hadden we tafels en stoelen neergezet. Verder hebben we gebruik gemaakt van de aanwezige faciliteiten.” Wat is je opgevallen aan het organisatievak? “Dat het enorm leuk en creatief is om te doen, dat het enorm veel energie oplevert, maar dat het ook heel veel tijd en energie kost om zo’n event neer te zetten. We moeten de volgende keer echt opletten dat we ook nog tijd en aandacht overhouden voor ons ‘gewone’ leven en werk, want dat schoot er nu een beetje bij in. En we zijn tegen heel wat logistieke probleempjes aangelopen, zoals geen aparte ruimte voor de catering en wachttijden voor de ‘doe-dingen’.” Wat zijn jullie toekomstplannen? “Dát er een volgende keer komt, is zeker. Maar wanneer weten we nog niet. We dachten eerst aan april, maar we kunnen het pas zeggen als we een andere locatie hebben gevonden. Verder willen we meer workshops en inspirerende lezingen van echte ‘wauw-vrouwen’ in het programma opnemen. We hadden er nu een paar en die zaten helemaal vol.” s Beurs voor bewuste ouders BEURS Ouders Natuurlijk beurs INITIATIEFNEMER Petra Mengerink LOCATIE DATUM 23 juni 2012 Het beursconcept? s Petra Mengerink (rechts): “De Ouders Natuurlijk beurs richt zich op (aanstaande) gezinnen die bewust kiezen voor natuurlijk ouderschap.” Petra Mengerink: “De Ouders Natuurlijk beurs wordt in 2012 voor de derde keer gehouden. De beurs richt zich op (aanstaande) gezinnen die bewust kiezen voor natuurlijk ouderschap. Naast de diverse stands met onder meer houten speelgoed, natuurlijke kleding en draagdoeken, zijn er de hele dag door lezingen en workshops over bijvoorbeeld gebaren met je kind, samenspelen en opvoeden in deze tijd.” Hoe is het idee ontstaan? “Toen ik zelf kinderen kreeg, ben ik een webwinkel begonnen met speciale borstvoedingskleding. Langzamerhand breidde ik het assortiment met producten die we thuis ook gebruiken, zoals draagdoeken en verzorgingsproducten. Ik ging me steeds meer verdiepen in ‘natuurlijk ouderschap’ en ben inmiddels ook gecertificeerd draagdoekconsulent. Ik vind het ontzettend leuk om mensen te spreken en ‘in het echt’ te kunnen helpen. Daar komt ook het idee voor de beurs vandaan. Golden Tulip – Doorwerth Hoe is de afgelopen editie gegaan? “Heel goed. Er kwamen 550 bezoekers op af en vrijwel alle standhouders hebben zich alweer aangemeld voor de volgende editie. Wij houden de standhuur bewust laag; het zijn voornamelijk kleinere bedrijfjes die op onze beurs staan en die wil ik er graag bij houden. Verder is de inhoudelijke programmering heel belangrijk, de mensen komen echt om kennis over bepaalde onderwerpen op te doen.” Hoe hebben jullie zaken als standbouw, tapijt en meubilair geregeld? “Het afgelopen jaar hebben we alles met tafels gedaan. Volgend jaar gaan we weer kramen neerzetten, net als de eerste keer. De kosten voor de standhouders gaan daardoor iets omhoog, maar het ziet er dan ook een stuk gezelliger uit.” Wat is je opgevallen aan het organisatievak? “De locatie is heel belangrijk. Het moet betaalbaar, sfeervol en goed bereikbaar zijn en de beursruimte moet goed bereikbaar zijn voor de standhouders. In het vinden van een goede locatie gaat heel wat tijd zitten. Daarnaast moet je bij het organiseren van zo’n beurs beseffen dat je niet alles alleen kunt doen. Gelukkig heb ik nu een helpende hand: Kirsten ken ik van het schoolplein en als leerkracht weet ze van aanpakken. Dat is echt nodig, want als je ziet hoeveel tijd alles kost: al die mailtjes en die telefoontjes die beantwoord moeten worden, de locatiebezoeken… Ook de persberichten laat ik tegenwoordig door iemand anders schrijven. Het is echt een vak apart en bovendien heeft de tekstschrijver ingangen die ik niet heb.” Wat zijn jullie toekomstplannen? “Dit jaar gaan we de beurs breder trekken en richten we ons ook op iets oudere kinderen. Bijvoorbeeld met onderwerpen als hoogsensitieve kinderen, opvoeden in deze tijd en kinderyoga. We zijn gericht gaan zoeken naar nieuwe standhouders die in dat plaatje passen. Ik ben trouwens heel ‘picky’: alleen bedrijven die ik op de beurs wil hebben, komen op de beurs. Zo past inbakeren voor mij niet bij natuurlijk ouderschap, dus inbakerdoeken zul je op de beurs niet vinden. Die strenge selectie wordt erg gewaardeerd door de standhouders en bezoekers. Aan de andere kant ben ik juist helemaal niet streng: als iemand met een leuk idee komt, dan werken we daar graag aan mee.” s 062 w Pagina 61

Pagina 63

Interactieve erelatiemagazine, deze catalogus of sportblad is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online plaatsen van internet maandbladen.

Expovisie winter 2011 Lees publicatie 2Home


You need flash player to view this online publication