Techniek “ Beursfilms maken het standwerk een stuk makkelijker” PELSER FILMPRODUCTIES Pelser Filmproducties is een initiatief van Klaas en Jeroen Pelser. Het bedrijf is gespecialiseerd in bedrijfsreportages, instructiefilms, productpresentaties en beursfilms. Klaas Pelser: “Wij maken zowel bedrijfsfilms die op beursstands worden vertoond als beursreportages.” ‘Dit zijn wij’ “Voor standhouders is het vertonen van een film op de stand het perfecte alternatief voor een ‘statische’ boodschap op de stand. Op een display of folder blijft het bij een foto en een stukje tekst. In een film kun je alles combineren: bewegend beeld, geluid, animaties, tekst, interviews, demonstraties… Zo trek je niet alleen de aandacht van de voorbijgangers, maar laat je ze ook in een paar minuten zien: ‘dit zijn wij, dit doen wij en dit kunnen wij’. Daarnaast maken beursfilms het standwerk een stuk makkelijker, wat het succes van de beursdeelname uiteraard ten goede komt. De film geeft standbemanners een onderwerp om het gesprek te openen. Bovendien kan de film de bezoeker entertainen als alle vertegenwoordigers in gesprek zijn. Bijkomend voordeel is dat de klant al een stukje geïnformeerd is. Een productdemonstratie en voorbeelden van succesvolle projecten helpen altijd tijdens een verkoopgesprek; met een beursfilm heeft de verkoper die zaken altijd bij de hand. Een ander voordeel is dat een product te groot of een dienst te abstract kan zijn om ‘live’ op de stand tentoon te stellen. In een beursfilm kun je alles laten zien. Van productieruimte tot een interview bij een klant of een reportage van een geslaagd project.” Impressie “Ook voor organisator zijn beursfilms ideaal. Ze gebruiken de film bijvoorbeeld als naslagwerk, zodat degenen die de beurs niet bezocht hebben toch een impressie krijgen. Daarnaast maakt een film het veel makkelijker om bezoekers en exposanten te overtuigen om de beurs de volgende keer te bezoeken of eraan deel te nemen. In plaats van een heel verhaal op te hangen kan de organisator het verslag van de beurs laten zien. Dat werkt snel en effectief. Wij krijgen trouwens ook regelmatig opdrachten van bedrijven die een reportage van hun beursdeelname willen laten maken. Zij gebruiken de film van de beursdeelname bijvoorbeeld om aan het management, de medewerkers en (potentiële) klanten te laten zien.” Web en beurs Pelser raadt het af om de film die op de beursstand vertoond wordt ook als bedrijfswebvideo te gebruiken. Dat zijn volgens hem twee verschillende dingen. “Het verschil zit ‘m in de opbouw, het gebruik van geluid en de gemoedstoestand van de kijker”, legt hij uit. “Op internet weet je dat de kijker begint bij het begin van de film. Op een beurs moet de kijker op elk moment snappen waar de film over gaat en moet geprikkeld worden te blijven kijken. Verder bevindt de thuiskijker zich meestal in een rustige omgeving. Op een beurs is het rumoerig en moet de film het veel meer van beelden hebben en wordt vaker met ondertiteling en pakkende teksten gewerkt. Tot slot is een beursbezoeker minder gehaast. Hij heeft de tijd genomen om naar de beurs te gaan en zich te informeren. Een bedrijfsfilm van drie minuten op internet is lang, terwijl een beursfilm best vijf tot tien minuten mag duren. Er is dus meer ruimte om een onderwerp wat breder neer te zetten. Wij raden daarom altijd aan om twee versies te maken: één voor de beurs en één voor het web. Wat de kosten betreft: dat hoeft niet de som van beide films te zijn. Veel beeldmateriaal, Audio, tekst en afbeeldingen kunnen voor beide producten worden gebruikt. Het resultaat is twee doelgerichte films op maat in plaats van één compromis.” s www.pelserfilmproducties.nl 053 w Pagina 52
Pagina 54Heeft u een mailing, issuu of e-cursussen? Gebruik Online Touch: publicatie naar een digitale publicatie omzetten.
Expovisie winter 2011 Lees publicatie 2Home