“ Een beursfilm is een echte win-win marketing tool” DE DIGITALEMEDIAFABRIEK De Digitalemediafabriek is specialist op het gebied van bedrijfsfilms, productvideo’s, themajournaals en event registraties. In die laatste categorie vallen de beursfilms die het bedrijf produceert. Goede impressie “Een beursfilm geeft een goede impressie van de beurs, inclusief alle high lights en vaak gelardeerd met interviews met exposanten.” Aan het woord is Sander Pot van de Digitalemediafabriek. Een beursfilm is volgens Pot een echte win-win marketingtool. “Voor de organisator is de film een extra inkomstenbron en exposanten beschikken voor weinig geld over een eigen bedrijfsfilm. Een organisator kan de filmmogelijkheden bijvoorbeeld aanbieden in het promopakket. Besluit een exposant van de gelegenheid gebruik te maken, dan komen we hem of haar op de beursstand filmen. Uiteraard overleggen we vooraf wie er geïnterviedwd wordt en welke onderwerpen aan bod komen. De exposant kan vaak al op dezelfde dag over de film beschikken en bijvoorbeeld op de eigen website of op Youtube plaatsen. Op die manier bereikt de exposant veel meer (potentiële) klanten tijdens én na de beurs. Bovendien krijgen de ‘thuisblijvers’ op kantoor een goede indruk van de eigen beursdeelname. Dat werkt heel motiverend; handig voor een snelle en effectieve follow-up.” En een glimlach “Afhankelijk van de situatie - wel of geen sprekers, filmen op meerdere plaatsen tegelijk - leggen we de beurs met één of twee camera's vast. Indien gewenst nemen we een enthousiaste presentator voor de korte interviews mee. Onze ervaren presentatoren ontlokken vaak leuke uitspraken én een glimlach bij de geïnterviewden. Als de filmpjes klaar zijn, plaatsen we ze op een besloten gedeelte van onze website, in alle mogelijke videoformaten. Zo kan de klant ze niet alleen op de eigen website plaatsen, maar ook op de iPad, iPhone et cetera. Ook niet onbelangrijk: onze mensen zijn altijd keurig gekleed en weten hoe belangrijk het is om er representatief uit te zien.” Eén van de beurzen die de Digitalemediafabriek heeft gefilmd, is de tweedaagse beurs ‘Webwinkel Vakdagen’ in Utrecht van organisator OGZ. Pot: “Behalve een impressie van de beurs, hebben we alle lezingen vastgelegd en een aantal exposanten geïnterviewd. Erg leuk om te doen. De lezingen staan het hele jaar op de beurswebsite en zelfs nog langer, wat meteen één van de vele voordelen van een beursfilm weergeeft: de beurs stopt niet op het moment dat de deuren dicht gaan, maar gaat via kanalen als Youtube en de eigen website gewoon door. Ook voor de werving van nieuwe exposanten is een beursfilm ideaal.” Greenscreenstudio bedrijfsfilms steeds belangrijker volgens Toeset: “Vooral de jongere generatie is heel visueel ingesteld. Ze bekijken eerder een instructiefilm op Youtube dan dat ze een instructieboekje lezen. Hetzelfde geldt voor de eerste kennismaking met een bedrijf. Het mooie aan internet is dat het meetbaar is: je ziet steeds vaker dat mensen na het bekijken van de bedrijfsfilm meteen naar de contactpagina klikken. Een andere trend waar wij het steeds drukker mee krijgen, is dat bedrijven hun bedrijfsnieuws via een eigen ‘journaal’ verspreiden in plaats van via de bekende e-nieuwsbrief. De directeur doet voor de camera zijn verhaal en even later weten alle werknemers in een paar minuten hoe het bedrijf ervoor staat.” www.geels-Audiovisueel.nl De Digitalemediafabriek is niet alleen gespecialiseerd in filmen op locatie, het bedrijf met veertien werknemers heeft ook een eigen greenscreenstudio. Organisaties die snel op de actualiteit willen inspelen, kunnen naar de studio komen en binnen een uur buiten staan, mét de film op zak. Een andere nieuwe ontwikkeling is het maken van profielfoto’s voor social media sites. Pot: “Door de opkomst van social media is er veel vraag naar professionele profielfoto’s: bedrijven willen hun medewerkers graag uniform, in de huisstijl van het bedrijf, gefotografeerd hebben. Daarom hebben we onlangs onze naam veranderd van Videofabriek naar Digitalemediafabriek; dat dekt de lading veel beter.” www.digitalemediafabriek.nl 051 w Pagina 50
Pagina 52Heeft u een vaktijdschrift, digitaalbladeren of e-folders? Gebruik Online Touch: archief van papier naar digitaal converteren.
Expovisie winter 2011 Lees publicatie 2Home