s Alle 58 nieuwe Lean & Green-winnaars tijdens de uitreiking op 10 november in de Nieuwe Kerk in Den Haag. Jean-Pierre Brouwers is de tweede van rechts naast minister Melanie Schultz van Haegen. Niet te vergelijken Het schrijven van zo’n Plan van Aanpak heeft wel wat voeten in de aarde. “Omdat wij geen beroeps goederenvervoerder zijn en ons bedrijf niet te vergelijken is met andere koplopers, hebben we echt ons eigen Plan van Aanpak moeten schrijven”, vertelt Brouwers. “Gelukkig hebben we daarbij veel hulp gehad van onze projectmanager Koen Faber bij Connekt. Uiteindelijk hebben we het plan twee keer moeten aanpassen voordat het helemaal goedgekeurd was.” Annemieke de Leeuw: “Bedrijven moeten er inderdaad wel wat moeite voor doen. Uit onderzoek is gebleken dat een bedrijf die duurzaam gaat ondernemen, het voor elkaar krijgt om gemiddeld zo’n vijftien procent CO² te reduceren. Een koploper is dus een bedrijf dat hier nog een extra schep bovenop doet. Elk Plan van Aanpak wordt getoetst door TNO, de Nederlandse Organisatie voor toegepastnatuurwetenschappelijk onderzoek. Als een Plan van Aanpak niet wordt goedgekeurd, krijgt de potentiële koploper het Plan terug met een pakket van aanbevelingen.” Brouwers: “Die toetsing door TNO maakt het programma wat mij betreft nog waardevoller. Werkelijk alle aspecten van je bedrijfsvoering worden onder de loep genomen. Als het Plan wordt goedgekeurd, weet je zeker dat je als bedrijf goed bezig bent en dat het op termijn ook nog eens een winstgevende exercitie is.” Lean & Green-logo Na toetsing en goedkeuring door TNO worden bedrijven officieel koploper en krijgen ze de Lean & Green Award uitgereikt. Voor JMT was dat feestelijke moment op 10 november aangebroken. Eén van de hoogtepunten voor Jean-Pierre Brouwers was dat de JMT-vrachtwagens op diezelfde dag nog werden voorzien van het Lean &Green-logo. Het ontvangen van de Award is trouwens geen eindpunt, maar juist een beginpunt. De Leeuw: “Na de Awarduitreiking begint het eigenlijk pas. Dan moeten alle geplande maatregelen daadwerkelijk worden geïmplementeerd.” “Daar zijn wij direct na de goedkeuring van TNO al mee begonnen”, vertelt Brouwers. “We hebben alle lichtbronnen vervangen door energiezuinige exemplaren, door een betere rijstijl van de chauffeurs verbruiken de vrachtwagens nu al 1,4 % minder brandstof en ook het gas- en elektraverbruik in het eigen pand hebben we flink teruggeschroefd. Zo zullen we telkens een stapje verder gaan.” “Als Connekt zorgen wij ervoor dat de aandacht voor het project niet verslapt”, besluit De Leeuw het verhaal. “De resultaten van alle koplopers worden periodiek gemonitord en ook de netwerkbijeenkomsten die we organiseren helpen daarbij. Na vijf jaar kunnen de koplopers het Lean & Green Label behalen. Het label is momenteel nog in ontwikkeling, maar zal in 2012 klaar zijn. Dan zullen de eerste koplopers het Lean & Green programma hebben afgerond.“ s Duurzame Logistiek Bedrijven kunnen kosteloos meedoen aan het programma Duurzame Logistiek. Ze worden door Connekt op verschillende manieren gesteund: • Projectleiders Iedere deelnemer krijgt een projectleider toegewezen die dient als aanspreekpunt en sparring partner. • Bijeenkomsten Duurzame Logistiek organiseert regelmatig kostenloze workshops, informatiesessies en bijeenkomsten waarin kennis verspreid en gedeeld wordt. • Tools Duurzame Logistiek heeft diverse kostenloze tools die bedrijven ondersteunen in het verduurzamen van hun logistiek, zoals de emissiescan, Green Order en de Maturity Matrix. • Netwerk Bedrijven kunnen gebruik maken van het uitgebreide netwerk van Duurzame Logistiek. Dit bestaat o.a. uit koplopers, bedrijven, kennisinstellingen en overheden. • Format Plan van Aanpak Voor het schrijven van het Plan van Aanpak is een format beschikbaar. Hierin worden de diverse onderdelen toegelicht en zijn ook voorbeelden opgenomen. • Ondersteuning door derden Duurzame Logistiek maakt soms gebruik van derden, zoals brancheorganisaties, belangenverenigingen en kennisinstellingen bij de ondersteuning van (aankomende) koplopers. • Ondersteuning door studenten Dit is een speciaal programma, de Lean and Green Challenge. Meer informatie over het Programma Duurzame Logistiek en Lean & Green staat op www.duurzamelogistiek.nl. 047 Pagina 46
Pagina 48Heeft u een flyer, digimagazine of eflyers? Gebruik Online Touch: publicatie digitaal publiceren.
Expovisie winter 2011 Lees publicatie 2Home