Jan Oosterling “ Maurice kent Arti en ik ken Maurice. Dat maakte het erg makkelijk” “De meeste mensen die hier werken, kende ik al”, vult De Winter aan. “Vele nog van mijn stageperiode. Wat op zichzelf al iets zegt over de band die de medewerkers hebben met het bedrijf.” Tijdens het gesprek zitten beide heren om de tafel in het voormalig kantoor van Oosterling, dat nu de werk ruimte is van De Winter. Oosterling blijft wel actief voor Arti en is dan ook dagelijks te vinden in Meerkerk. Oosterling: “Het bedrijf is nu van Maurice. Hij neemt de beslissingen, zoals hij denkt dat het moet zijn. Als hij mijn advies nodig heeft, dan hoor ik het graag.” De Winter: “Ik zal de sterke kanten van Arti’70 voort zetten en daarbij ook gebruik maken van de kennis en ervaring van Jan. Daarnaast zie ik ook mogelijkheden voor verbetering. De ervaring en traditie zullen worden gecombineerd met nieuwe inzichten. Bij mijn afstudeerscriptie was ik één van de eerste die gebruik maakte van een computer bij mijn presentatie. Dat kwam toen net in opkomst. Sommige leraren wilden er niets van weten. Nu werkt iedereen met de computer, maar de tekentafel staat er ook nog steeds. Zo zal het hier ook zijn.” Saillant detail: zijn eerste tekentafel kreeg Maurice van Jan. Efficiëntere productie s Jan Oosterling en Maurice de Winter in de werkplaats van Arti ’70. J an Oosterling leerde Maurice de Winter als tienjarige jongen kennen. Als zoon van Nico de Winter van De Winter Vormgeving, waar hij al zaken mee deed. Maurice liep daarnaast in 1995 al een jaar lang stage bij Arti’70, om vervolgens na zijn studie bij zijn vader in het bedrijf te stappen. De afgelopen jaren maakte hij veelvuldig gebruik van de diensten van Arti voor de bouw van de door De Winter Vormgeving ontworpen en beheerde beursprojecten. Nu zitten De Winter en Oosterling gebroederlijk aan tafel. De nieuwe en oude directeur/eigenaar van Arti’70. “Het is allemaal snel gegaan”, vertelt Maurice de Winter. “Na het verschijnen van het artikel in Expovisie zijn we in gesprek geraakt en van de zomer is het allemaal rondgekomen. In september ben ik hier gelijk van start gegaan.” Oosterling blijft actief “Maurice kent Arti en ik ken Maurice. Dat maakte het erg makkelijk”, vertelt Jan Oosterling. “Voor mij was het belangrijk dat het bedrijf werd overgenomen door iemand die past bij de bedrijfsfilosofie van Arti, die past bij de mensen die hier werken en bij de klanten waar we al jaren voor werken. Het gunnen is nu eenmaal belangrijk in ons werk.” De strategische sessies over de weg die hij met Arti’70 wil bewandelen zijn nog in volle gang, vertelt De Winter. Het is voor hem wel duidelijk welke kant het op gaat. Ten eerste gelooft hij in het creëren en communiceren van een meerwaarde en dat kan alleen als je je specialiseert. De Winter zoekt onder meer naar de efficiëntie slag om te kunnen blijven concurreren op het gebied van uniforme standbouw. Dat is volgens hem goed te combineren met produceren voor maatwerk standbouw. “Jan heeft fors geïnvesteerd in het machinepark. Veel mensen weten niet wat voor zeer professionele machines hier staan. Hier kunnen maar weinig standbouwbedrijven aan tippen. Met die apparatuur kun je ook heel efficiënt maatwerk stands fabriceren.” Meer belevenis In het interview in de voorjaarseditie van Expovisie gaf Jan Oosterling aan dat de duur van de crisis hem tegen was gevallen. Aan het eind van 2011 is het economisch gesternte er niet beter op geworden. Een gewaagd moment om een bedrijf over te nemen. “Arti heeft een moeilijke periode achter de rug. Daar heeft Jan ook op moeten ingrijpen”, antwoord Maurice de Winter. “De toekomst zie ik positief tegemoet. Het gaat ons op dit moment niet slecht en het zal ook economisch weer een keer beter gaan. Over het medium beurzen ben ik positief. Een beurs zal wel steeds meer een belevenis, een event zijn, dan sec een beurs met alleen maar stands. Maar beurzen zullen blijven bestaan en wij zullen ons er op blijven specialiseren.” s 027 Pagina 26

Pagina 28

Interactieve online whitepaper, deze catalogus of whitepaper is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het naar een online publicatie converteren van digi-PDF's.

Expovisie winter 2011 Lees publicatie 2Home


You need flash player to view this online publication