w Arjen Lemstra (links) “ Onze format is gefocust op de essentie: contacten leggen en leads genereren” en Frankfurt, niet naar wat ondertussen in Brussel gebeurde. De goeie contacten met lokale vertegenwoordigers ten spijt, was het aanbod internationale incentive bestemmingen op EMIF karig. Niemand wilde de eerste editie van IMEX in 2002 missen, tegelijk bleef er de morele verplichting om op EIBTM aanwezig te zijn en dus werden alle kleinere vakmanifestaties het kind van de rekening. Er broeide wat Ook in de ‘gewone’ reissector broeide er wat. Na het ter ziele gaan van de reisvakbeurs Brussels Travel Fair in 2000, bleef de reissector vier jaar verstoken van een eigen vakevenement. Daar kwam in 2004 verandering in, toen in Tour & Taxis de Brussels Travel Expo van start ging. Sabena, van oudsher een loyale en scheutige partner van reisvakbeurzen in België, was ondertussen op de fles gegaan en vervangen door SN Brussels Airlines; tekenend voor de woelige tijden die de reissector op dat moment meemaakte. BT Expo slaagde er evenwel in om een aantal exposanten aan zich te binden en wist langzaam maar zeker een plekje te veroveren in de agenda van iedereen die beroepshalve met reizen in aanraking komt. Dus ook de professionals uit het incentive travel-segment. Kruisbestuiving “De vraag om het aanbod open te trekken naar de zakelijke markt kwam in eerste instantie van de tour operators zelf”, zegt Sebastien Nolens van BT Expo. “Vaak hebben die een aparte afdeling voor incentive travel, maar is de interne kruisbestuiving groot. Dan heeft het weinig zin om een segment uit te sluiten van deelname. Het onduidelijke lot van EMIF heeft die beslissing wel wat versneld.” Op de eerstvolgende BT Expo, die op 8 en 9 december plaatsvond, werd niet alleen uitgepakt met een nieuwe locatie - Square in plaats van Tour & Taxis - en een nieuw concept - bespreektafels in plaats van stands -, er werd ook een apart MICE-plein gecreëerd. Nolens: “We blijven natuurlijk in de eerste plaats een reisvakbeurs, maar onze belangstelling voor de ‘belendende percelen’ is authentiek. Van oudsher heeft BT Expo een aantal exposanten aan boord die louter in het MICEsegment thuis horen. Die willen we voortaan een afzonderlijk forum en een betere zichtbaarheid bieden. Al is dat onder de voorwaarde dat ze voor het volle pond mee willen gaan in het concept van BT Expo: een workshopformule met heel veel ruimte voor networking. Op Europese schaal zijn we dankzij deze specifieke aanpak het goedkoopste evenement in zijn genre. En dat willen we graag zo houden.” Wispelturige bruid Laten we ook het luik ‘events’ even van dichterbij bekijken. Zowel Meeting & Weltra als Marcom hadden zich in het zweet gewerkt om de evenementenjongens aan boord te krijgen. Geen van beide had succes. In 1995 deed Kortrijk Xpo een poging met de lancering van de vakbeurs Push. Hoewel de eerste editie relatief gunstig onthaald werd, bleek de manifestatie niet over genoeg draagvlak te beschikken om het meer dan twee edities vol te houden. Ook werd in 1995 verwachtingvol uitgekeken naar de première van de vakbeurs Events in Brussel. Deze manifestatie van Documenta, de beurzenpoot van Fabrimetal, had een hoge x-factor en kon op veel bijval rekenen, onder meer van de evenementensector die toen al geboekstaafd stond als een begeerlijke maar wispelturige bruid. De beurs Events oogstte veel ooh’s en aah’s en vond in 1996 nog een tweede keer plaats, maar daarna hield het op. Een enkele keer zag je een verdwaald evenementenbureau als exposant op Meeting & Weltra, Marcom of EMIF, maar op een echte evenementenbeurs moest men nog een hele poos wachten. Nieuwe gooi In 2003 deed uitgeverij Meeting Media Plus een nieuwe gooi met Event Expo, een beurs die de naam van het gelijknamige jaarboek droeg en op 26 en 27 november in de Leuvense Brabanthallen haar beslag kreeg. Ook hier luidde de diagnose: acuut zuurstoftekort. Na één editie werd het hele project voorgoed opgedoekt. In 2006 waagde Organisatiegroep Zuid (OGZ) een kans met de Antwerpse editie van Festivak. Het project werd matig enthousiast onthaald: op de beurs waren best wat leuke dingen te zien en te beleven die voor de Belgische markt nieuw waren; anderzijds had het publiek het ietwat moeilijk met wat in België als ‘Nederlandse ongein’ wordt bestempeld. Ook niet onbelangrijk: bij een beurs als Festivak twijfel je voortdurend over de verticale positionering van de manifestatie. Zijn evenementenbureaus het doelpubliek of horen ze aan de exposantenzijde thuis? Festivak - zeker de Belgische 021 Pagina 20
Pagina 22Interactieve e-catalogus, deze clubmagazine of reclamefolder is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online bladerbaar op uw website plaatsen van internet onderwijs magazines.
Expovisie winter 2011 Lees publicatie 2Home