Typisch staaltje HenK ontwerpers Beton en Zandvoort Het gehele beursdeelnameproject van de IJB Groep, specialist op het gebied van funderingen, op de Bouwbeurs 2011 werd door HenK ontwerpers afgebakend, vormgegeven, uitgevoerd, opgevolgd en gerapporteerd. Vanaf de keuze van de standlocatie tot de organisatie van de race-arrangementen op het circuit van Zandvoort die standbezoekers konden winnen. Met andere woorden: de IJB Groep koos ervoor om elke Efficiënt Exposeren-module optimaal te benutten. Hogewerf: “Het grote voordeel van op deze wijze aan een project werken is dat de ruimtelijke en grafische teams elkaar tot steeds betere prestaties stuwen. Van uitnodiging en stand en van digitale animaties tot de robuuste decorbouw; alles werd tot een coherent geheel gesmeed waar de doelgroep simpelweg niet omheen kon. Dankzij de inzet van ons netwerk werd ook voorzien of geadviseerd in onder andere beurstraining, catering, persmappen en bijpassende relatiegeschenken.” Uiteindelijk heeft de soepele voorbereiding en het enthousiasme waarmee deze gepaard ging - zowel bij de opdrachtgever als bij HenK ontwerpers - ertoe geleid dat de hele huisstijl van de IJB Groep een restyle kreeg. Hogewerf: “Met als resultaat dat nu echt alle communicatiemiddelen van de IJB Groep met elkaar in lijn zijn.” Gezond Frituren 2.0 Tegenwoordig kijkt niemand er vreemd van op dat een cafetaria een ‘verantwoord frituren certificaat’ heeft hangen. Ruim tien jaar geleden was dat wel anders. Op het moment dat HenK ontwerpers voor Romi de campagne ‘Gezond Frituurvet, hoe bestaat het!’ ontwikkelde en uitrolde was de perceptie van verantwoord snacken heel anders dan nu. Natuurlijk deed de concurrentie van Romi lacherig over de lancering van de campagne. Maar het duurde niet lang of diezelfde concurrenten liftten gretig mee op het succes. Vandaar dat nu vrijwel alle cafetaria’s verantwoord frituren. Uiteraard koesteren Romi en HenK ontwerpers de voorsprong. Onlangs hebben ze Gezond Frituren 2.0 in Europa geïntroduceerd. Naast verantwoord frituren ligt de focus nu ook op (maatschappelijk) verantwoord ondernemen. HenK ontwerpers tekende niet alleen voor de volledige ontwikkeling van de nieuwe campagne, inclusief communicatiematerialen, maar ook voor de nieuwe verpakkingslijn, de live presentatie en de online communicatie. Hogewerf: “Romi en HenK ontwerpers zijn beide zeker niet de grootste merken in hun markt, maar samen hebben we de frituurmarkt wel een grote impuls gegeven.” Automatische piloot In 2009 kreeg HenK ontwerpers te maken met een fikse emotionele tegenslag. Philip Kuijpers overleed op 57-jarige leeftijd tijdens een reis met motorvrienden in Italië. “Hij had daarvoor twee hartinfarcten overleefd”, vertelt Hogewerf. “Na het motorongeluk ging het redelijk met hem, hij mocht naar huis. In het ziekenhuis ontdekten ze echter nog een breuk in zijn enkel. Tijdens die operatie is hij overleden. Het was allemaal heel onwerkelijk. Hij was al een maand van het bedrijf weg en toen hij eindelijk terugkwam, lag hij in die kist. In de periode na zijn dood heeft het bedrijf een tijd op de automatische piloot gedraaid. Achteraf gezien is toen in mijn hoofd de ‘ruimte’ ontstaan om onze manier van werken onder de loep te nemen. We staan er om bekend dat we goed zijn in het vereenvoudigen van ingewikkelde processen. Aan de hand van visualisatie, bijvoorbeeld via animatie, kunnen we het proces vervolgens ook goed uitleggen. Dat kan gaan om een ingewikkeld product, maar ook om hele bedrijfsprocessen. We duiken diep in de materie en ontleden en analyseren net zolang tot we het product of proces hebben teruggebracht tot proporties die mensen kunnen begrijpen. Eigenlijk hebben we dit systeem nu ook op onze eigen organisatie losgelaten met als resultaat Efficiënt Exposeren.” s Steeds weer verrassend Al meer dan zeventien jaar werkt HenK ontwerpers voor diverse onderdelen van FrieslandCampina. De samenwerking begon destijds met het toenmalige Coberco in Lochem. Fusie na fusie kwam HenK ontwerpers als voorkeurspartner op het gebied van live communicatie uit de bus. Anno 2011 werkt HenK ontwerpers, zowel op nationaal als internationaal niveau, voor de consumenten- en de business to business divisies van de immer groeiende zuivelgigant. Behalve live communicatieprojecten ontwerpt HenK voor de diverse business units en merken van FrieslandCampina offline en online media-uitingen, brochures en handelsdrukwerk, verpakkingen en speciale evenementencommunicatie, maar ook interieurs. Hogewerf: “In nauwe samenwerking met de opdrachtgever hebben we onder andere flexibele standconcepten ontwikkeld die apart of gezamenlijk door de verschillende business units ingezet kunnen worden. Naast een effectieve beursdeelname is zo ook een efficiënte beursvoorbereiding gegarandeerd.” 019 Pagina 18

Pagina 20

Heeft u een onderzoeksrapport, turn pages of digi-archief? Gebruik Online Touch: drukwerk naar een online publicatie omzetten.

Expovisie winter 2011 Lees publicatie 2Home


You need flash player to view this online publication