Waarschuwing Leren van een beursdeelname Als exposant kun je van een aantal ‘Guides’ een formulier verwachten voor inschrijving in hun online gids of correctie van gegevens. Vaak wordt de suggestie gewekt dat het gratis is en/of wordt er een link gelegd naar de beurs waar je aan deelneemt. Hier de drie meest voorkomende geldkloppers. il je leren van een beursdeelname, om het de volgende keer (nog) beter te doen? Met deze vier stappen maak je een grote sprong voorwaarts. Regel een mystery shopper. Huur iemand in – liefst een onafhankelijke buitenstaander – die als beursbezoeker jullie stand én standbemanning aan een praktijktest onderwerpt. Vraag eerst aan de beursorganisator of hij deze dienst aanbied. Nee? Vraag dan of hij deze optie alsnog aanbiedt aan alle exposanten. Het gezamenlijk inhuren van een mystery shopper is niet alleen goedkoper, maar door het uit te besteden aan de beursorganisator weet je zelf ook niet wie het is. Maar doet de gelegenheid zich voor, dan kun je hier altijd naar vragen. Bijvoorbeeld wat de aandacht trok van deze bezoeker, wat hem of haar het meest is opgevallen op deze beurs en of de boodschap op de visuals is overgekomen. Een alternatief is om enkele bezoekers na de beurs nog eens op te bellen met deze vragen. De meeste mensen kunnen het waarderen als je hen inschakelt om te komen tot betere beursdeelnames. Evalueer met het team. Organiseer een openhartig gesprek met het standteam. Vraag hen naar positieve en negatieve ervaringen. Wat is hen opgevallen en wat kan er volgende keer beter. Iedereen die gedreven heeft meegewerkt aan de beursdeelname, heeft ongetwijfeld iets op te merken. Pols ook de meningen tijdens de beurs en/of aan het einde van elke beursdag, als de ervaring nog vers is. ✚ W Gluur bij de buren. Of beter: Neem de tijd om tijdens de beurs zelf over de beursvloer te lopen en te kijken hoe andere bedrijven hun beursdeelname aanpakken. Schrijf het direct op als je iets positief (of negatief) opvalt. Maak een foto als reminder. Kijk naar zaken als het acteren van de standbemanning, de indeling van de stand, stopping power, visuele communicatie en de totale uitstraling. Welke stands vallen op in het voorbij gaan en waarom? Vraag het de bezoeker. Tijdens de beurs is deze een beetje tricky, want de mening van de bezoeker over jouw beursconcept is nu eenmaal niet de primaire insteek van het gesprek. We create your exhibition succes Zet nu de eerste stap naar een succesvolle beursdeelname 046 Pagina 45

Pagina 47

Scoor meer met een online shop in uw edities. Velen gingen u voor en publiceerden PDF-en online.

EHBB 2011 Lees publicatie 4Home


You need flash player to view this online publication