Standbouw Zes basis standindelingen Hoe beoordeel je een standontwerp? De communicatiekracht is een logisch criterium. Maar vergeet ook de praktische aspecten niet. De volgende zes basisvormen van stands, geven je de handvatten om ook die aspecten mee te wegen in de beoordeling van het standontwerp. Toren De torenstand bestaat uit een groot, hoog element in het midden, met een serie losse elementen er omheen. De toren is vaak voorzien van de bedrijfsnaam en/of boodschap. De losse standelementen doen dienst doen als balie, kiosk, productdisplay, cateringpunt of demonstratiestation. In visueel opzicht is deze standvorm erg sterk. De stand trekt al van verre aandacht en de communicatie is van diverse kanten zichtbaar. De torenstand is met name geschikt als je verschillende productsoorten, divisies of merken onder één bedrijfsparaplu wilt tonen. Nadeel kan zijn dat het centrale element een blokkade vormt. Daardoor is het voor bezoekers moeilijk om de connectie tussen verschillende bedrijfsboodschappen te zien. Ook kan het de standbezoekers naar de gangpaden drijven, waardoor andere bezoekers minder snel de stand in lopen. De kans dat de boodschap blijft hangen is bij deze standvorm groot. Door de aantrekkingskracht van het focuspunt lopen bezoekers makkelijk de stand op. Houdt er rekening mee dat deze bezoekers de aandachtstrekker al gauw aan het oog van de overige beursbezoekers kunnen onttrekken. groot dat de elders in de stand getoonde producten qua aandacht in de schaduw staan van het theater. Zorg dat de achterkant van het ‘theater’ niet aan het gangpad grenst; zo’n dichte wand nodigt niet uit. Als het niet anders kan, zorg dan dat er een pakkende boodschap op te lezen of te zien is. Club Theater Het doel van deze indeling is het geven of tonen van een presentatie. Meestal gaat het om een (half)open theateropstelling in combinatie met een gedeelte waar producten of informatiepunten staan uitgestald. Bij de theaterstand gaat alle aandacht uit naar de presentatie. Die moet daarom zowel qua frequentie als inhoud voor bezoek en stopkracht zorgen. Het ontwerp van het theatergedeelte moet zodanig zijn dat het ook tijdens de pauzes aantrekkingkracht heeft. Voordeel is dat beursbezoekers ‘onopvallend’ kunnen meeluisteren vanuit het gangpad. Een ondersteunende boodschap of visual op de (achter)wand van het presentatiegedeelte krijgt dan extra lang de aandacht. Nadeel is dat de meeste mensen (ook die in ‘de zaal’ zitten) de neiging hebben om direct na afloop van de presentatie weg te lopen. Het is aan de standbemanners om deze collectieve vlucht te voorkomen. Het risico is De Club is een gesloten of semi-gesloten stand met aan de buitenzijde ‘muren’ van bijvoorbeeld panelen of gordijnen. Deze layout wekt de nieuwsgierigheid van voorbijgangers op en creëert een mate van intimiteit. In de stand moet iets bijzonders te zien zijn en/of moeten de bezoekers echt verwend worden. De verwachtingen bij een clubstand zijn immers hooggespannen. Deze standvorm wordt vaak gebruikt als hospitality stand. Door te kiezen voor één of twee ingangen kun je toegangscontrole uitvoeren. De toegelaten beursbezoekers krijgen daardoor een VIPgevoel. Het maakt het ook eenvoudiger om niet-interessante bezoekers af te wimpelen. Door een routing aan te brengen kun je de standbezoekers automatisch langs alle focuspunten leiden. De buitenkant van de wanden zijn perfect om grote visuals en boodschappen op over te brengen, maar kijk uit dat het niet te druk wordt. Het is geen standvorm die veel passanten naar binnen trekt. Veel beursbezoekers zijn Middelpunt Kenmerkend voor een middelpuntstand is dat alles in de stand zo is neergezet dat alle aandacht naar één punt wordt getrokken. Bij deze stand staat één boodschap of product centraal. De middelpuntstand werkt het best als je één product of boodschap presenteert. De boodschap of het product moet ook écht belangrijk en ‘spotlightwaardig’ zijn, anders werkt het averechts. We create your exhibition succes Uw presentatie heeft uw doelgroep overtuigd - op naar de volgende! 020 Pagina 19

Pagina 21

Voor magazines, online maandbladen en folders zie het Online Touch online publisher CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een online winkel in uw catalogi.

EHBB 2011 Lees publicatie 4Home


You need flash player to view this online publication