Organisatie Subsidie: Prepare2start Wel exportambities, maar geen of weinig exportervaring? Als MKB-bedrijf kun je dan via de subsidieregeling Prepare2start financieel geholpen worden om je in een voor jou nieuw afzetland te presenteren. Hieronder valt ook het exposeren op internationale beurzen en congressen. ern van de regeling is een internationaliseringsplan dat je samenstelt met behulp van een adviseur internationale handel van een Kamer van Koophandel, Syntens of een van de deelnemende ondernemersorganisaties. De kosten van het advies en de begeleiding van de adviseur internationale handel bij het opstellen en uitvoeren van het plan komen voor rekening van NL EVD Internationaal. Aanvullend is er een financiële bijdrage voor een aantal in het plan beschreven activiteiten. K Onder de subsidiabele activiteiten vallen naast buitenlandse beursdeelnames ook zaken als het laten opstellen van een marktverkenning, het laten uitvoeren van een partnerselectieprogramma, het laten ontwikkelen en vervaardigen van presentatiemateriaal, het vergroten van kennis op het gebied van internationaal ondernemen, het inwinnen van handelsgerelateerd juridisch advies, het aanvragen van een of meerdere octrooien, merk- of modelregistraties en het tijdelijk inhuren van een coach met ervaring op het gebied van internationaal ondernemen. De subsidie bedraagt 50 procent van de gemaakte kosten (exclusief btw) tot maximaal 11.500 euro. Agentschap NL, onderdeel van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, is verantwoordelijk voor de uitvoering van deze subsidieregeling. Hier vind je alle informatie over de subsidieregeling Prepare2start: www.agentschapnl. nl/programmas-regelingen/prepare2start. ✚ Ga eens branchevreemd Kijk eens verder dan de gekende beurzen in jouw branche. Zijn er ander beurzen/evenementen waar (een gedeelte van) jullie doelgroep aanwezig is? Dan kan het zeer lucratief zijn om je ook eens op die beurs te presenteren. e kans is dan groot dat je de enige of één van de weinige in jouw segment bent die op de beurs staat. Het aantal potentieel geïnteresseerden is op een dergelijke beurs waarschijnlijk kleiner, maar de scoringskans al gauw groter. Ontwikkel een beursconcept dat is gericht op het werven van nieuwe klanten, want dat is het meest logi- D sche doel van deelname aan een ‘branchevreemde’ beurs. Uiteindelijk sta je op een beurs op in contact te komen met de doelgroep van jouw bedrijf of product. Dus als je die kunt ontmoeten op een andere beurs of ander evenement dan de toonaangevende beurzen in de branche moet je deze kans zeker niet laten liggen. ✚ 014 Pagina 13

Pagina 15

Scoor meer met een e-commerce shop in uw brochures. Velen gingen u voor en publiceerden nieuwsbrieven online.

EHBB 2011 Lees publicatie 4Home


You need flash player to view this online publication