Standteam Vier zones Een klassiek schema uit de AUMA-literatuur verdeelt de stand in vier zones. Een logistieke zone, een zone voor verdiepend gesprek, een demonstratiezone en een eyecatcher-zone. 1 rende omgevingsfactoren, voldoende ruimte, weinig afleiding en een beetje privacy. Op grotere stands wordt de zone voor verdiepend gesprek soms ondergebracht in aparte kantoortjes. Vaak worden halfopen, mobiele constructies gebruikt om de gesprekspartners de nodige privacy te geven. Idealiter is de zone voor verdiepend gesprek niet al te toegankelijk voor bezoekers; deze zone is geen pleisterplaats voor vermoeide wandelaars, maar wel een plek waar standmedewerkers en bezoekers in optimale omstandigheden informatie kunnen uitwisselen. Afhankelijk van de deelnamedoelstellingen neemt deze zone dertig tot zestig procent van de standoppervlakte in beslag. 2 3 4 026 Demonstratiezone De beursstand is het vehikel bij uitstek om producten fysiek aanwezig te stellen, bezoekers producten te laten proberen en hun reacties of commentaren te observeren. Maar ook voor een dienstenbedrijf kan de demonstratiezone een zeer relevante zone zijn. Bezoekers hebben de eyecatcher of een van de andere elementen in de stand opgemerkt, ze worden erdoor geprikkeld en willen nu wat meer informatie. In de demonstratiezone worden de kernvragen wie, wat, waar, wanneer, waarom beantwoord, live door een standmedewerker of met behulp van displays, een videofilm of een animatie. Eyecatcher-zone De eyecatcher-zone is de buitenste schil van een beurstand. Die huisvest alle elementen die samen de stopping power van de stand bepalen: visuals en een slogan, een product dat voor deze beursdeelname in de kijker geplaatst wordt, een element dat buiten het verwachtingspatroon van de bezoekers valt, een aap op een De logistieke zone De logistieke zone is de voor bezoekers minst interessante en niet toegankelijke zone. Hier wordt de voorraad folders en strooigoed weggeborgen, de jassen en tassen van de standmedewerkers, de apparatuur die op de stand gebruikt wordt et cetera. Ook de cateringvoorraden en een kleine keuken behoren tot de logistieke zone. Een enkele keer wordt ook een deel van de cateringzone tot de logistieke zone gerekend. Zaak is dat in dit deel van de stand optimaal gebruik gemaakt wordt van elke beschikbare vierkante centimeter, dat de zone grotendeels afgeschermd is voor bezoekers en dat ze volledig afgesloten kan worden. Gemiddeld neemt de logistieke zone tien procent van de standoppervlakte in beslag. Zone voor verdiepend gesprek Op de stand wordt veel gepraat en de zone voor verdiepend gesprek moet daarvoor de ideale omstandigheden creëren: zo min mogelijk stodraaiorgel… Het doel van de eyecatcher(s) is de bezoeker te prikkelen: Wat is dit? Wat gebeurt hier? Wat heb ik hier te winnen? Waar ken ik die van? Hoewel de eyecatcher-zone in oppervlakte de kleinste is, speelt ze een cruciale rol: in de wirwar van prikkels oriënteert de bezoeker zich op de eyecatcher-zone voor de belangrijke beslissing stoppen of doorlopen. Hoewel die beslissing het resultaat is van een complex denkproces waarin ook veel andere elementen een rol spelen, kan het belang van een sterk uitgebouwde eyecatcher-zone niet voldoende worden benadrukt. Transactiemodel Terug naar ons tableau vivant: elke zone van de stand heeft een specifieke functie en op de stand zijn mensen aanwezig die uiteenlopende dingen doen: de ene spreekt nabij het gangpad bezoekers aan, een andere legt van naaldje tot draadje uit hoe de nieuwe RS80 werkt, een derde luistert aan een tafeltje naar het verhaal van een klant, een vierde “ Elke persoonlijkheid heeft zijn eigen rol op de stand” w Pagina 25

Pagina 27

Heeft u een club blad, virtualpaper of online edities? Gebruik Online Touch: presentatie online uitgeven.

Expovisie zomer 2012 Lees publicatie 3Home


You need flash player to view this online publication