Zomerbeurzen “ Als je een sterk evenement neerzet, doet het er weinig toe wanneer je het organiseert” Strandsfeer Zeven jaar geleden was Amsterdam RAI partner in het City Strand, een zomerse setting die goed is voor een paar honderdduizend mensen die in hartje Amsterdam op zoek gaan naar strandsfeer. Het was voor de RAI een poging om tijdens de zomermaanden beweging te creëren in de directe omgeving van het complex. “Voor dat soort publieksevenementen proberen we het risico over meerdere partners te spreiden”, zegt van der Sluis. “Een publieksevenement creëren kost handenvol geld, houdt een groot financieel risico in en is meestal een kort leven beschoren. Dus moeilijk rendabel te maken. Dat hebben we gemerkt toen we hier de grootste kartingbaan van Europa te gast hadden. Leuk om in een dalperiode al die wagentjes door je hallen te zien racen. Leuk voor de pers ook. Maar na een paar edities houdt het op en moet je weer iets nieuws bedenken.” Koopjesperiode “Niet wij, maar de bezoekers en de grotere spelers bepalen de agenda”, zegt Luc Paeme, managing director van Fairs Consult. Paeme organiseert onder meer de nieuwe modevakbeurzen Kids Gallery (in juni) en Gallery 2020 (in juli). “Het meest geschikte koopmoment is het ogenblik waarop de winkelrekken zo goed als leeg zijn. Op het einde van de koopjesperiode (die in België strikt gereglementeerd is, red.). Alle beursorganisatoren willen dan natuurlijk vooraan in de rij zitten. Als organisator van een kleiner evenement, heb je je te schikken naar de agenda van de grotere spelers. In het geval van de modevakbeurs Gallery 2020, zijn dat de beurzen in Berlijn, Parijs en Amsterdam, die vóór ons komen, en Denemarken, die na ons komt.” Financiële voordelen Financiële voordelen geeft organiseren in hartje zomer niet, aldus Paeme. “De hallenexploitanten weten uiteraard ook hoe onze markt in elkaar zit en dat we met handen en voeten aan deze periode gebonden zijn, dus waarom zouden ze een korting geven? Het enige voordeel dat we hebben, is dat de meeste venues in juli en augustus gewoon leeg staan. Dus minder problemen qua opbouw of afbouw dagen. Je kunt eenvoudiger van locatie veranderen, hoewel dat natuurlijk ook een grote impact op je evenement heeft. Beurzen zijn soms heel sterk locatiegebonden. In ons geval is ‘Fashion’ als het ware verankerd met Antwerpen. Exposanten houden daarenboven niet van verhuizen en bezoekers nog veel 014 minder. Ik heb trouwens ook een nadeel ervaren: veel dienstenleveranciers sluiten in de periode waarin wij Gallery 2020 organiseren. De beurs valt pal in de bouwvakantie; daardoor is de keuze qua leveranciers beperkt en speelt de onderlinge concurrentie veel minder.” Examengeld Frans Heslinga van Infinity Event verhuisde twee jaar geleden zijn Dutch Model Event van het World Fashion Trade Center in Amsterdam naar Jaarbeurs Utrecht, bouwde het luik vakbeurs uit tot MUA Professional en verschoof van het late najaar naar het late voorjaar. Qua event engineering kan dat tellen. Heslinga: “De professionele activiteiten onder de koepel van het Dutch Model Event hadden na twee edities voldoende draagkracht om als volwaardig vakevenement in de markt te worden gezet, uiteraard in nauwe synergie met het Dutch Model Event. Typisch trekt het vakbeursluik tussen 1.200 en 1.400 bezoekers, al komen al die meiden natuurlijk ook wel shoppen. Door het succes van de combinatie waren we in het World Fashion Centre, goed voor 3.500 m² tentoonstellingsruimte, al snel uit ons jasje gegroeid. We moesten uitwijken naar een echte beurslocatie. In één moeite door wilden we ook de periode veranderen: begin december zit iedereen met de dure eindejaarsperiode in zijn hoofd, in juni heeft de doelgroep van Dutch Model Event na afloop van de examens een beetje zakgeld gekregen en wordt er volop geïnformeerd over een vervolgopleiding.” s Maurits van der Sluis van Amsterdam RAI: “In de zomer hebben we hooguit drie weken om de boel weer op orde te krijgen. Voor het overige is er altijd wel iets te doen.” w Pagina 13

Pagina 15

Scoor meer met een webwinkel in uw clubbladen. Velen gingen u voor en publiceerden PDF's online.

Expovisie zomer 2012 Lees publicatie 3Home


You need flash player to view this online publication