Achtergrond editie - lijkt het antwoord op die vraag voortdurend voor zich uit te schuiven. Alle poespas weg In februari 2012 opent VakbeursContact uit Alkmaar de deuren van de gloednieuwe Mice & Event Fair in Brussels Kart Expo; op dezelfde leest geschoeid als het succesvolle EvenementContact in Nederland. “Eigenlijk is het meer een event dan een beurs”, zegt Arjen Lemstra. “Standbouw, opbouw- en afbouwdagen, het gebruikelijke gedoe, dat kennen we allemaal niet. De format is sterk gefocust op de essentie: contacten leggen en leads genereren. Onder meer door de vormgeving proberen we dat proces te stimuleren: de bezoekers lopen door een straat, de exposanten staan in een open ruimte en beide kunnen elkaar niet negeren. Onze positionering naar mogelijke exposanten toe is dan ook heel duidelijk: maak één dag vrij, laat alle poespas weg en besteed al je energie aan het leggen van nieuwe contacten. Tijdens de ‘beursuren’, maar ook tijdens de lunch en de afsluitende borrel. En zorg dat je de volgende dag terug op kantoor bent om die contacten verder uit te diepen.” VakbeursContact mikt voor de eerste editie van Mice & Event Fair op circa honderdvijftig exposanten en twee à drieduizend bezoekers. Voor beide categorieën wordt zowel op de Belgische als op de Nederlandse markt gemikt. “Die versmelting is er nu al”, zegt Joris Bots van VakbeursContact. “Op de Nederlandse editie staan nogal wat Belgische exposanten. En flink wat Nederlandse exposanten hebben geopteerd voor een combi-formule die hen ook exposure in België geeft. Maar natuurlijk schakelen we Belgische verkopers in die zowel Nederlands als Frans spreken. Nou ja, verkopers… Veel verkopen is er eigenlijk niet bij. Je gelooft in de formule of je gelooft er niet in, het is ja of nee, - daar zijn geen lange gesprekken voor nodig.” Voeten op de grond Conceptum is de nieuwe eigenaar van Promo Factory, een klein luikje van EMIF dat over gadgets en relatiegeschenken gaat; de naam EMIF verdwijnt voorgoed naar de prullenbak. “De naam EMIF heeft te veel geleden”, zegt general manager Florent Godin van Conceptum. “Met zo’n besmet blazoen kun je geen deugdelijk evenement meer in de markt zetten en dus hebben we radicaal voor een andere naam gekozen: Business & Meeting Solutions. We willen breder gaan dan EMIF, maar tegelijk ook onze ambities realistischer inschalen, met beide voeten op de grond. EMIF had Europese ambities, maar zat gekneld tussen de EIBTM in Barcelona en de IMEX in Frankfurt. Wij hebben Belgische ambities; we willen in eerste instantie de lokale markt bedienen, met lokale exposanten en lokale bezoekers. Een hosted buyer program, zoals EMIF er op na hield, staat natuurlijk erg sjiek in de exposantenbrochure, maar het kost klauwen vol geld en je kunt je toch ernstige bedenkingen maken bij de kwaliteit van die hosted buyers.” Voor elk wat wils Business & Meeting Solutions heeft alvast paleis 2 van Brussels Expo gereserveerd voor 21 en 22 maart 2012. 022 Florent Godin “Wij willen de lokale markt bedienen, met lokale exposanten en lokale bezoekers” De beurs moet op tweeduizend vierkante meter onderdak krijgen, met voor elk wat wils. Florent Godin: “Dat gegniffel over een bij elkaar geraapt zooitje raakt me niet. Natuurlijk wil elke promo-jongen een vakbeurs die alleen maar over gifts & gadgets gaat. En natuurlijk wil elk incentive house een vakbeurs die alleen maar over incentive travel gaat. Maar daar hebben we het draagvlak niet voor. Dé markt, dat zijn in België meetings van twintig tot honderd deelnemers, die door het bedrijf zelf georganiseerd worden. Met wat catering, met wat promo-artikelen, met wat overnachtingen, misschien zelfs met wat animatie. Dáár zal Business & Meeting Solutions over gaan, - en over alle andere dingen die diezelfde afdeling verder nog nodig heeft. Die format functioneert in Nederland en in Frankrijk, - waarom zou ie dan in België niet functioneren.” Concurrenten samenbrengen Blijft natuurlijk de vaststelling dat Conceptum tot nu toe vooral met publieksbeurzen gescoord heeft. “De essentie van ons vak is: concurrenten samenbrengen en zorgen dat er zaken gedaan kunnen worden”, zegt Godin. “Dat mechanisme is voor een vakbeurs niet wezenlijk anders dan voor een publieksbeurs. Conceptum beschikt over een database met vele tienduizenden bedrijven die af en toe of regelmatig aan een beurs deelnemen. Mag ik ervan uitgaan dat die bedrijven naast een beursstand ook af en toe op zoek zijn naar een nieuwe folder, een cateraar, een website of een inspirerende locatie voor een sales meeting? Wel, precies met dat soort vragen zullen die bedrijven op Business & Meeting Solutions terecht kunnen.” s w Pagina 21

Pagina 23

Scoor meer met een online shop in uw kranten. Velen gingen u voor en publiceerden relatiemagazines online.

Expovisie winter 2011 Lees publicatie 2Home


You need flash player to view this online publication