Design Efficiënt Exposeren Bij Efficiënt Exposeren wordt het beursdeelnameproces in vijf stukken gehakt: 1. Creatie van het standconcept 2. Realisatie van de stand 3. Reuring rond de stand. Denk aan uitnodigingen, mailings, gadgets, advertenties, webcommunicatie. 4. 5. Aanvullende activiteiten rond de beurs. Zoals de organisatie van seminars, een receptie, een persconferentie, een speciaal relatieprogramma. Overkoepelende organisatie en coördinatie, zoals catering, hostesses, training, transport, beursdraaiboek, bezoekersrapporten, follow-up. De laatste drie modules hebben een eigen briefingtraject met eenvoudige invulformulieren en een vast kostprijs per m² standoppervlakte. www.efficientexposeren.nl team ruimtelijke vormgeving op. Als zij dan grafische uitingen nodig hadden, werd het grafische team ingeschakeld. Maar die moesten dan natuurlijk ook eerst gebrieft worden. Nu doen we het heel anders. Bij elke briefing is zowel het grafische als het ruimtelijke team aanwezig. Je krijgt dan een soort snelkookpan waarbij de ideeën voor alle beursonderdelen van A tot Z je om de oren vliegen. Het eerste voordeel is dat iedereen in één keer weet wat er speelt, waardoor de lijnen kort zijn. Het tweede voordeel is dat een grafisch persoon anders denkt dan een ruimtelijk persoon, waardoor de mooiste ideeën ontstaan. Ideeën die vroeger nooit zouden zijn ontstaan.” WAT-principe Over vroeger gesproken, hoe is HenK ontwerpers eigenlijk geworden wat het vandaag de dag is? Dat verhaal begint in 1985 toen Willem Steenbrink en Philip Kuijpers het bedrijf Steenbrink & Kuijpers oprichtten. Beiden waren freelance werkzaam in de expobranche en kwamen elkaar geregeld tegen. Philip, met zijn kunstacademie-achtergrond, nam de ontwerptak voor zijn rekening. De meer technisch aangelegde Willem tekende voor de productie en de dagelijkse leiding. Het eerste jaar opereerden de mannen nog volgens het WAT-principe: ‘Working Apart Together’, de één vanuit Loppersum en de ander vanuit Amsterdam. In 1986 streken ze ongeveer halverwege in het Friese Lemmer neer. Na twaalf jaar was het tijd voor een nieuw hoofdstuk. Steenbrink ging met de vut en Kuijpers zocht een nieuwe compagnon die het bedrijf naar ‘the next level’ kon tillen. Die vond hij in de persoon van Sybrand Hogewerf, op dat moment werkzaam als marketing communicatie manager bij één van de opdrachtgevers. “In 1999 werd ik compagnon”, vertelt hij. “Vanaf dat moment profileerden we ons niet meer alleen als ontwerper en bouwer van expoprojecten, maar steeds meer als communicatiebureau in de brede zin van het woord. Die weg was Steenbrink & Kuijpers al ingeslagen, want als je ergens goed in bent, komen klanten terug met 018 s Sybrand Hogewerf: “Een beursdeelname kan een enorme wissel op de organisatie trekken, met Efficiënt Exposeren is dat probleem verholpen.” andere vragen: ‘Kunnen jullie ook dit en kunnen jullie ook dat?’ Natuurlijk konden we dat. Mijn marketingachtergrond maakte dat proces wat makkelijker. Ook omdat ik goed aanvoelde wat de klant wilde.” Splitsing Vijf jaar later kreeg het bedrijf de naam HenK ontwerpers, inclusief een nieuwe doordachte huisstijl en werd besloten de bedrijfsactiviteiten te splitsen. De ontwerpers kregen een onderkomen aan de Emmakade, terwijl de productietak op de Willemskade bleef. Via een management buy out werd het standbouwgedeelte in 2005 verkocht aan Cramer & Looman. Het gaf HenK ontwerpers de gelegenheid om zich langzaam maar zeker verder te ontwikkelen. Hogewerf: “Bij een beursdeelname komen veel communicatiemiddelen samen, die elkaar - als het goed is - versterken. Wij wilden van dat ‘als het goed is’ een vanzelfsprekendheid maken. Daarom hebben we in de loop der jaren steeds meer werk uit handen van onze opdrachtgevers genomen, ook buiten het beursgebeuren. Zoals het ontwerpen van logo’s en huisstijlen, websites en brochures, product- en verpakkingsdesign, social media campagnes en complete communicatiestrategieën.” w Pagina 17

Pagina 19

Interactieve web studiegids, deze uitgave of brochure is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online maken van online onderwijsmagazines.

Expovisie winter 2011 Lees publicatie 2Home


You need flash player to view this online publication